Lucemburská sága pokračuje a hrdinové z hradu i podhradí jsou zpět…

Recenze Zuzana Erbenová | 5. června 2024

Najde velitel osobní družiny krále svoji unesenou ženu a dítě? A jak si poradí sám Karel IV. s chamtivými šlechtici? Sága z doby Lucemburků nabírá obrátky.

Na pozadí historických událostí z doby vlády českého krále a císaře římského Karla IV. se odvíjí příběhy postav z různých společenských vrstev. Poznáváme období, kdy vyšší postavení mělo také vyšší slovo a velmi často i nad zákonem. Kdy se žilo na hradech a tvrzích a Praha začínala být díky Karlu IV. městem plným nových staveb a dění.

V tu dobu se dozvídáme o příběhu Karla Rozoumka, velitele osobní družiny krále Karla IV., který se rozhodne hledat svou manželku Barborku. Okolnosti ale nejsou vůbec jednoduché. Barborka se mu přiznala, že si na ní pod pohrůžkou vynutil pohlavní styk králův komoří Podskalský a z aktu vzešla dcerka Klárka. Karel, který se vrátil po dvou letech cest s císařem domů, jí ale nevěří a odmítá ji. Pošle ji na Křivoklát k rodičům a tam je následně unesena. Hledat se ji vydá jeho otec Matouš Rozoumek, který dříve zastával stejnou pozici, jako nyní jeho syn.

Další příběh líčí osudy králova komořího Františka Jana Podskalského, který zneužil Barborku, ale následně zjistil, že zatímco pracoval pro krále, jeho rodinnou tvrz obsadil muž, kterého pověřil jejím spravováním a nehodlá ho do ní pustit. Nápravu mu překvapivě pomůže zjednat Matouš Rozoumek, ale neobejde se to bez určitých ztrát.

Mezitím se také dostáváme společně s Karlem IV. na Pražský hrad a postupně i do Evropy, kde se snaží vyjednávat o novém zákoníku a řeší další státnické povinnosti. Doba má svá specifika, ale Jaromír Jindra dokáže člověka vtáhnout do děje a zaujmout zajímavým vyprávěním, které se prolíná s historickými fakty. Děj místy připomíná detektivní pátrání, ovšem za doby, kdy lidé neměli ještě tolik technických vymožeností, to jde mnohem složitěji. Karel IV.  Prokleté dědictví je dalším z řady autorových skvělých historických románů, které přečtete jedním dechem.

Zuzana Erbenová