Netradiční milostný trojúhelník

Recenze Petra Kamlachová | 14. dubna 2024

Becky Albertalli, autorka bestselleru Já, Simon, nám opět dokazuje, že středoškolské romance psát prostě umí. A pokud stejně jako já milujete muzikály (nebo aspoň seriál Glee), je tahle kniha pro vás jako stvořená.

Kate a Anderson jsou sousedé, a především nejlepší kamarádi. Dělají spolu úplně všechno. A dokonce se společně i zamilovávají. A ani tentokrát tomu není jinak. Na letním táboře, kde měli na starosti divadelní výchovu, se oba platonicky zakoukali do blonďatého krasavce Matta Olssona. Jedná se o jejich tradiční společnou zamilovanost zahrnující vzdychání nad klukem, se kterým prohodí sotva pár slov a kterého po skončení tábora už nikdy neuvidí, jelikož Matt žije v Alabamě, zatímco oni v Georgii. Nemohou být proto překvapenější, když Matta hned první školní den potkají na chodbě. Přistěhoval se do města a jeho matka Ellen je navíc dávnou kamarádkou Katiny mámy!

Pro Kate a Andyho nastává problém, který by si až do té doby nedokázali ani představit. Čím víc času s Mattem tráví, tím je oběma jasnější, že právě on je jejich vysněným klukem a že se jejich zamilovanost mění v opravdovou lásku. Na tuhle situaci ale nebyli připravení. Co když jejich city k Mattovi zničí jejich dosud pevné přátelství?

Oba sice uzavřou dohodu, že to budou tomu druhému přát a že se mezi nimi nic nezmění, ale to se snáze řekne, než udělá. Andy chodí s Mattem na pokročilou dramatickou výchovu, pročež si vytváří společné zážitky a soukromé vtipy, z nichž je Kate vyloučena. Té se však podaří získat v letošním školním muzikálu Princezna na hrášku roli lady Larken, přičemž jejího milostného partnera hraje právě Matt. A mají se na scéně líbat! Dokonce spolu jejich postavy čekají dítě! Kate a Andy se zuby nehty drží svého předsevzetí, ale zároveň propadají žárlivosti pokaždé, když je s Mattem ten druhý sám, ať už se jedná o sledování filmů nebo zkoušení rolí či prostou nabídku svezení autem, každá maličkost má najednou význam. Koho si Matt nakonec vybere? A stojí vůbec o někoho z nich, nebo je vnímá pouze jako kamarády? Ustojí Kate s Andym, pokud jeden z nich získá Mattovo srdce, nebo je tahle láska navždy rozdělí?

Kniha je skvěle napsaná a čte se v podstatě sama. Děj přirozeně plyne, čtenář otáčí stránku za stránkou a ani nevnímá čas. Většina kapitol je navíc poměrně krátká, takže příběh rychle ubíhá. To je ideální, pokud nemáte moc času, během reklamní pauzy v rámci sledování oblíbeného seriálu tak stihnete přečíst třeba i dvě kapitoly. Postavy jsou navíc sympatické a vtipné, takže si je snadno oblíbíte. Jediný problém byl, že jsem se vlastně nedokázala rozhodnout, komu fandit. Kate i Andyho jsem si zamilovala od první stránky a jen jsem doufala, že ať už to dopadne jakkoli, jejich vztah to nijak neovlivní. Držela jsem tedy palce oběma. Jak to nakonec dopadlo, to už si ale musíte přečíst sami.

Ačkoli by samotný námět mohl znít jako recept na pořádné drama, opak je pravdou. Kniha je psaná velmi lehce a nechybí v ní ani prostor pro vtipné situace a komentáře. Já se třeba hodně nasmála u scény, v níž Kate pohádkovým stylem vyprávěla o tom, proč nesnáší jistého spolužáka. „Za sedmero řekami a sedmero horami se v osmé třídě královna Kate Pitomá zahleděla do sira Vypatlance Vošousta Erica Mozka Vyhnilého, prasáka nejvyššího stupně.“ No není to k popukání? Tahle parta přátel má úžasný smysl pro humor. Kate v záři reflektorů je zkrátka romantická komedie z prostředí střední školy, jakých známe bezpočet a máme je rádi. Jak už jsem zmiňovala výše, určitě se vám při čtení vybaví například Glee nebo Muzikál ze střední.

A pokud stejně jako já zbožňujete různé popkulturní odkazy v knihách, zde si rovněž přijdete na své. A nejedná se jen o muzikály, zmiňují se i různé filmy, seriály, herci a další, v českém prostředí ne úplně známé, osobnosti, jako například aktivistka Rachel Dolezal. To ale vůbec nevadí. Osobně se ráda dozvídám něco nového, takže si patřičné informace vygooglím. Kdo ví, třeba tak najdu nový oblíbený film nebo knihu. Anebo muzikál.

Kate v záři reflektorů mohu tedy s klidným srdcem doporučit, určitě s ní strávíte pár příjemných chvil a nejednou vám vykouzlí úsměv na tváři.

Becky Albertalli