Novinka, kterou stojí za to mít ve své knihovně

Recenze Andrea Šmídová | 10. dubna 2024

Vychází soubor nových povídek od výborných českých spisovatelů, které zná snad každý. Od mé nejoblíbenější autorky Aleny Mornštajnové, až po Petru Dvořákovou, Marii Vejvodovou, Markétu Pilátovou a spoustu dalších.

Po přečtení této knihy jsem měla velmi smíšené pocity. Zamyslela jsem se nad životem, nad osudem lidí, nad tím, co je skutečně důležité. Povídka, která mě nejvíce zaujala je právě ta, která nese název celé této knihy. I minuta bez Tebe je dlouhá. Autorka Irena Hejdová píše dokonalým stylem. Tato povídka mě bavila od začátku do konce a s napětím jsem čekala, jak tento příběh vlastně dopadne. Vzpomněla jsem si na své první dětské lásky i na dětství celkově. Jak vše bylo tehdy bezstarostné a co jsme s ostatními dětmi řešili. To, co nám tehdy přišlo důležité jako život sám, i když mnohdy šlo doslova a do písmene o nic. Všechny hlavní postavy jsem si okamžitě oblíbila. Děti, kteří řeší, kdo by koho měl milovat mi přišlo jak humorné, tak dojemné zároveň. Takže tuto povídku určitě řadím na první místo z celé knihy.

Nejvíce překvapivá povídka, hlavně svým závěrem, je naopak povídka od výborné autorky Petry Dvořákové pod názvem Alabastrová. Tady jsem opravdu nečekala, co přijde v samém závěru. To, jak dokáže láska k druhému člověku někoho změnit natolik, že jeho činy jsou neomluvitelné. To, co na první pohled vypadalo jako velká láska, se proměnilo v boj o přežití. Petra Dvořáková mi touto povídkou doslova vyrazila dech. Mít nezdravý a toxický vztah, to není nikdy dobré a ano, je potřeba z takového vztahu odejít okamžitě.

Povídka od Aleny Mornštajnové, jak jsem psala již na začátku, mé nejoblíbenější autorky, mě také velice zaujala. Příběh o rodině, o záhadném klobouku, o vztazích, o tajemstvích, které by si možná měl člověk raději nechat sám pro sebe.

Michaela Klevisová nám zase otevírá oči v tom, jak vetší obnos peněz dokáže změnit člověka k nepoznání. Chamtivého, sobeckého a necitlivého. O tom, jakou roli vlastně peníze mohou ve vztahu mít, a to není nikdy dobře.

Každá z povídek byla zajímavá, inspirativní. Celkově je kniha oddechová a věřím, že si najde obdiv u mnoha čtenářů, nejen čtenářů povídek. Taková ideální četba na večer, kdy můžeme vypnout, nad ničím nepřemýšlet a jen být.

Tuto knihu hodnotím velmi kladně. Již v předchozích letech jsem od těchto autorů četla nejednu knihu a tato se řadí mezi mé nejoblíbenější.

Andrea Šmídová

Mornštajnová Alena, Dvořáková Petra, Klevisová Michaela, Bellová Bianca, Hejdová Irena, Moník Josef,