Příběh Lilibet Windsor, než se stala královnou

Recenze Tereza Englická | 8. dubna 2024

Ačkoliv se naší republiky britská královská rodina až tak moc netýká, stejně se mezi námi najde hodně „fanoušků“, kteří sledují nejnovější „drby“ okolo královské rodiny a hltají nejčerstvější zprávy. A já nejsem výjimkou.

Cokoliv o královské rodině nadšeně hltám a sbírám veškeré dostupné informace. Není tedy divu, že mým nejoblíbenějším seriálem je The Crown. Ale i v literatuře vyhledávám toto téma s velkým nadšením. A proto jsem nemohla odolat nabídce na přečtení knihy Královna – Na cestě k trůnu hned po vydání!

Eva-Maria Bastová nám ve své knize, která spadá do edice Významné ženy (z této edice si můžete přečíst mimo jiné naprosto úžasnou knihu o Marii Curie-Skłodowské) přináší beletrizovaně sepsaný příběh Alžběty, kterou doma oslovovali Lilibet, v dobách, kdy poznala Philipa, v dobách, kdy skončila druhá světová válka a kdy se Evropa z hrůz této války snažila vzpamatovat. Spoustu věcí je v této knize dost detailně popsaných, například že Alžběta milovala k snídani sledě a jogurt s javorovým sirupem a müsli, nebo že během svatebního dne polovina paláce hledala ztracenou svatební kytici, kterou sluha uložil do lednice, aby nezvadla a zapomněl na ni. Celá kniha je protkaná takovými malými podrobnostmi. Je mi jasné, že některé z nich budou pravděpodobně trošku přikrášlené, jedná se přeci jenom o beletrizovaný román a ne životopis.

Nicméně čtení ubíhá díky krátkým kapitolám velice rychle a celou knihu zhltnete pravděpodobně za dva večery. V této knize si oblíbíte všechny postavy. Nejde tu nemít někoho rád! I když místy jsem byla trochu na rozpacích z prince Philipa, respektive z jeho chování v některých situacích. Ale tak nikdo nejsme dokonalí a ani členové královské rodiny nejsou vždy dokonalí. Ale obzvláště jsem si oblíbila sestry Alžbětu a Margaret a jejich činnostmi během války. Moc krásné mi například přišlo vyprávění, jak obě princezny během války sídlily na venkovském sídle a pletly pro vojáky jejich země ponožky! Taková „blbost“ a přitom tak potřebná. Hlavně se mi ale líbila odvaha Alžběty v tom, že se nebála učit se takové věci jako vojenský automobilový mechanik – naučila se opravovat vojenská vozidla a řídila je!

Co musím vyzdvihnout, jsou grafické detaily kolem čísel kapitol, které vyzdvihují celkový zážitek z knihy o další úroveň. Hodně se mi taky líbí obálka, která je převzatá s originálu. Co mě trošku zamrzelo, bylo, že kniha pod přebalem nemá na deskách žádný znak, strašně by se mi tam líbila třeba koruna! Kniha je pod přebalem čistě modrá a má na sobě na předních deskách jenom název knihy a autorku.

Na závěr bych tuto knihu chtěla moc doporučit například čtenářům Alison Weir, protože mi přijde, že Eva-Maria má podobný styl jako právě Alison. A pokud byste chtěli si přečíst další skvělou knihu přímo o Alžbětě a Philipovi, tak z celého srdce doporučuji knihu Budoucí královna.

Tereza Englická

Eva-Maria Bastová