Slova, která nelze uchopit:Abstraktní svět pro malé čtenáře

Recenze Simona Krchová | 12. února 2024

Pokud máte dítě, které se zajímá o svět kolem sebe a chce vědět, proč se věci dějí tak, jak se dějí, pak je kniha Na co nemůžeš sáhnout výbornou volbou.

Někdy se nám může zdát, že naše děti nás napodobují, aniž by rozuměly tomu, co říkají. Když ke mně přijde dcera, objímá mě a říká: „Mami, já tě tak miluji.“ Vím, že opakuje slova, která slyší ode mě, ale nevím, jestli jim opravdu rozumí. Cítí projev lásky a náklonnosti, protože ji maminka pohladí, políbí a řekne miluji tě. Ale pak se zeptá: "Mami, co to vlastně znamená?“ Jak jí mám vysvětlit, co je to láska? Jak jí mám říct, že je to nejsilnější cit, který můžeme mít k někomu? Jak jí mám ukázat, že je to něco, co nás spojuje a chrání? To vše se dozvíme v této knize.

Dětská encyklopedie o abstraktních pojmech je originální a zajímavá kniha, která se snaží vysvětlit dětem slova, která nemají konkrétní podobu ani význam, ale ovlivňují náš život. Autor Martin Vopěnka si dal za cíl přiblížit dětem takové pojmy jako láska, zrada, svoboda, čas, inteligence nebo vědomí. Kniha obsahuje více než 500 hesel a je rozdělena do tří úrovní podle obtížnosti a věku čtenářů.

Tyto úrovně jsou následující:

1. Hesla v této úrovni jsou jednoduchá a vhodná pro děti od 6 let. Jsou označená jedním červeným +.

2. Hesla v této úrovni jsou složitější a určená pro pokročilejší děti. Jsou označená dvěma červenými +.

3. Hesla v této úrovni jsou nejtěžší a doporučená pro starší děti. Jsou označená třemi červenými +.

Každé slovo je vysvětleno jednoduchým a srozumitelným jazykem, doplněným o příklady z každodenního života. Kniha je také plná barevných ilustrací od Jakuba Cenkla. Tyto barevné obrázky pomáhají dětem lépe si představit abstraktní pojmy a usnadňují jejich pochopení. Slova jsou přehledně seřazena podle abecedy, takže je snadné je najít.

Tato kniha je skvělým zdrojem informací a inspirací pro zvídavé děti, které se rády ptají na smysl a podstatu věcí. Nabízí jim odpovědi na mnohé otázky, které by jinak zůstaly nezodpovězené. Podporuje kritické myšlení a rozvíjí slovní zásobu dětí. Je to kniha, kterou si může přečíst celá rodina a společně diskutovat o různých tématech. Dětská encyklopedie o abstraktních pojmech obohatí a rozšíří obzory nejen malých, ale i velkých čtenářů.

Martin Vopěnka