Co spojuje mladou vinařku z Londýna a primabalerínu z Milána?

Recenze Markéta Pospíšilová | 2. února 2024

Hledáte příjemnou oddechovku s romantickým příběhem, šmrnclou záhadným tajemstvím, pátráním po svých kořenech a okamžikem, kdy se minulost prolne s přítomností? Tohle všechno Vám nabídne kniha Italská dcera.

V knize sledujeme dvě časové roviny. První začíná v roce 1937 v Itálii. Estée má dobře nakročeno stát se slavnou primabalerínou. Tanec miluje, je to celý její život. Ovšem musí strpět hladovění a fyzickou bolest, jež ji způsobuje její matka. Jednoho dne potká po vystoupení sympatického chlapce Felixe a její život se změní. Felix je ten, kdo jí pomůže nejen od šíleného hladu tím, že jí tajně nosí sladké pečivo z jejich rodinné pekárny. Ale především je to její jediný skutečný přítel. Je to ten, kdo zná její bolest i to, co ji činí radost.

“Myslím, že jen umíš dobře předstírat, že jsi šťastná,” prohlásil Felix. “Usmívala ses, ale tvé oči byly smutné.”

Estée vyhraje konkurz a dostane místo ve slavném divadle La Scala. Musí se tedy přestěhovat ze své rodné vesnice do Milána. Felix je stejně již od dětství zasnouben s jinou dívkou, a proto Estée bohužel dobře ví, že je nutné, aby na něj zapomněla. Po válce se však znovu setkají a zjistí, že jejich vzájemná láska nevyprchala. Bude jim souzeno spolu být, nebo se Felix nedokáže vzepřít tlaku své rodiny a ožení se s předem vybranou dívkou z dobré rodiny?

Druhá časová linka nás zavede do současnosti do Anglie. Lily se právě vrátila z pracovního pobytu na Novém Zélandu. Cestuje po světě a sbírá zkušenosti jako vinařka. Její další kroky mají směřovat do Itálie na rodinnou vinici. Její krátká zastávka doma v Londýně ji však postaví do nečekané situace. U právníka se dozví, že její již zesnulá babička byla adoptovaná. Narodila se v domově pro neprovdané ženy, a právě zde se našla malá krabička, jež obsahuje indicie, které by měly Lily přivést k babiččině skutečné rodině. Jaký význam však má starý italský recept a divadelní program? Jak spolu tyto dvě na první pohled zvláštní věci souvisí a kde by měla Lily začít pátrat? Možná jí pomůže někdo z vinice, kam má právě namířeno. Co třeba ten hezký majitelův syn?

“Itálie byla dobrým místem pro duši. Byl to slogan, který si přečetla v letadle a který jí uvízl v hlavě. A teď musela přiznat, že s tím souhlasí celým svým srdcem.”

Kniha Italská dcera u mě vytvořila takový příjemný vnitřní klid a spokojený úsměv na rtech. Nebyla ničím výjimečná, neskrývala žádná šokující odhalení a přesto vím, že si ji chci určitě přečíst znovu. Snad za to může opravdu ta dobře zvolená kombinace míst, věcí a časových rovin, které nás obvykle v knihách přitahují. Jak těch pozitivních – jako překrásná Itálie, výborné víno, pohlední Italové či vonící pekárna. Tak na druhé straně i těch těžkých životních zkoušek jako je nešťastná láska, odtržení od rodiny, smrt těch, které jsme milovali a v neposlední řadě druhá světová válka. Tohle všechno autorka dokázala do příběhu dostat a nic z toho nepůsobilo tak, že bych měla pocit, že tam nepatří nebo je zbytečně navíc. Každý okamžik a každý čin měl v knize svůj význam. Pokud milujete historické romány, ale chcete zvolit něco jednoduššího, co vás zahřeje u srdce, a ne vám ho bolestí roztříští, Italská dcera je přesně ta kniha, kterou nyní potřebujete.

Markéta Pospíšilová

Soraya M. Lane