Co všechno dokáže jedna pusa

Recenze Petra Kamlachová | 16. listopadu 2023

Shara Wheelerová políbí tři různé lidi a pak beze stopy zmizí. Co má ta holka asi za lubem? To se dozvíte v novince od Casey McQuiston.

Od chvíle, co se Chloe Greenová se svými matkami přistěhovala do False Beach, malého města v Alabamě, je jí dokonalá Shara trnem v oku. Shara Wheelerová je dcerou ředitele školy, je krásná, chytrá, milá, blonďatá a všichni ji milují. Všichni až na Chloe. Ty dvě totiž spolu soupeří o pozici premiantky a čestný projev na závěr školy. Obě touží být nejlepší a Shara vždycky dostane, co chce, protože je tak úžasná, na rozdíl od Chloe, která ráda provokuje svým stylem oblékání, černým lakem na nehty a skutečností, že je queer. To se v tomto městě, kde se všichni neustále ohánějí Bohem, totiž nenosí.

Chloe tedy dost vyvede z míry, když se jednoho dne Shara ve výtahu nečekaně vrhne na její rty. A než si Chloe stačí ujasnit, co se to vlastně děje, Shara se vypaří a nikdo neví kam. Chloe hodlá přijít záhadě na kloub, ale ukáže se, že se zapletla do ještě větší záhady. Shara totiž kromě ní políbila ještě svého souseda Roryho Herona a nyní po nich v dopise žádá, aby se spojili s jejím přítelem Smithem Parkerem a společně po ní pátrali luštěním indicií ze vzkazů, jež jim zanechala na různých místech.

Smith je oblíbený fotbalista, Chloe je queer šprtka a Rory místní rebel a flákač. Ti tři nemají zdánlivě vůbec nic společného, jen to, že se všichni líbali se Sharou. Přesto se ale vynasnaží spolu vycházet a zjistit, co má Shara vlastně v plánu. Proč je dala dohromady, kde se skrývá a o koho z nich doopravdy stojí.

Postupně vyplouvají na povrch nejrůznější tajemství. Hrdinové musí vystoupit ze své komfortní zóny a přiznat si skutečnosti, na které se dřív zdráhali, byť i jen pomyslet. Začnou vznikat nová přátelství a nové lásky.

Kniha má zajímavý, neotřelý nápad a styl Casey McQuiston mě prostě baví. Četla jsem všechny knihy a žádná mě nezklamala. Postavy jsou vždy živé, originální, jedinečné, a přesto dokonale uvěřitelné. A nejde jen o hlavní hrdiny, právě jejich kamarádi často přispívají k úžasné atmosféře. Zde jde v první řadě o partu Chloiných queer kamarádů, kterou tvoří knihomolka Georgia, tanečník Benjy a nebinární tvůrci roztodivných náušnic Ash. V případě této postavy mě zaujalo originální řešení překladatelky Magdalény Stárkové, jež místo běžného množného čísla a nevhodných binárních koncovek používala písmeno x. Ač je to řešení vskutku zajímavé, obávám se, že pro běžnou komunikaci není příliš praktické.

Většina queer postav v knize ovšem tuto pravdu o sobě před okolím tají, aby neměli ve škole peklo, plánují coming out až po maturitě. Casey McQuiston zde skvěle vystihuje maloměšťáckou atmosféru, v níž se odlišnost zkrátka nenosí. Když vám ve škole vtloukají do hlavy, že tenká ramínka u tílka urážejí Boha a že byste až do svatby měli dodržovat celibát, je velmi těžké přiznat, že do těchto standardů nezapadáte. Postavy se musejí vyrovnávat s homofobií a náboženským traumatem, ale nakonec to zvládají skvěle. Ačkoli se Casey McQuiston nebojí podívat na zoubek vážnějším tématům, příběh je vždy nakonec příjemným pohlazením po duši. Koneckonců, koho by bavila romance bez překážek? Život nikdy není jen růžový.

À propos, růžová je Shařina oblíbená barva a růžový je i dopisní papír, na kterém nechává hrdinům vzkazy. A ač se růžový a bezchybný zdá i její život, opak je pravdou. To, co Shara udělala, možná nebylo nejlepší ani nejchytřejší, ale byl to první krok ve snaze osvobodit se od způsobu života, který ji dusil. Pokoušela se sebrat odvahu a sílu, aby konečně vykročila směrem, kterým ji to táhne, aby všem ukázala, kým doopravdy je. Protože o tom přece dospělost je, nebo ne? Naučit se být sám sebou.

Nezbývá tedy než vám popřát příjemný čtenářský zážitek. Věřím, že se vám kniha bude líbit stejně jako mně a v budoucnu se spolu sejdeme nad dalším dílem Casey McQuiston.