Jaké peklo čeká na pacienty ve státní škole ve Willowbrooku?

Recenze Markéta Pospíšilová | 27. října 2023

Ellen Marie Wisemanová je skvělá autorka historických románů, které se hodně dotýkají psychologie a duševního zdraví. Její novinka ztracené dívky z Willowbrooku je opět přesně ta kniha, která vám vezme dech.

Sage Wintersové je 16 let. Po smrti své matky žije se svým otčímem, kterého z celého srdce nenávidí. Kam se poděl její pravý otec netuší. Matka jí vždy tvrdila, že má novou rodinu a o ně již nestojí. A její sestra Rosemary, jednovaječné dvojče, zemřelo před šesti lety na zápal plic. Nebo si to alespoň doteď myslela. Takto to jí a celému okolí podala její matka. Neměla důvod jí nevěřit. Proč by taky…

Jednoho dne si Sage nechtěně vyslechne rozhovor jejího otčíma Alana s kamarádem. Alan mu jen tak mezi řečí sděluje, že Rosemary je nezvěstná. Volali mu prý z Willowbrooku. Sage je v šoku. Sakra, co to má znamenat? Jak může být Rosemary nezvěstná, když je již 6 let po smrti? Co to před ní Alan tají?

Nakonec z něho Sage dostane, že její dvojče před lety odvezli do ústavu. Byla přece duševně nemocná a matka její péči nezvládala. Bylo to takhle pro všechny lepší…

Teď, když Sage ví, že její sestra není po smrti, chce za ní. Musí zjistit, kam zmizela, chce vědět, jak se jí těch 6 let dařilo. Potřebuje jí vysvětlit, že ona ji neopustila, že jí lhali.  Ráda by osobně pomohla s pátráním, a proto se na vlastní pěst vydává sama do Willobrooku.

V okamžiku, kdy se na recepci ve Willowbrooku ohlásí jako Sage Wisemanová, její život se promění v peklo. “Kde jste byla, slečno Wintersová? Měli jsme o vás strach.” Jen co Sage překvapením otevře pusu, zřízenec ji už popadá za paži a táhne pryč. “Já nejsem Rosemary, Jsem její dvojče! Pusťte mě.” Muž s klidným hlasem ji ubezpečuje: „Nemějte strach, my vás nepotrestáme, jenom vás doprovodíme zpátky na vaše oddělení.” Ale to už zdravotní sestra na příkaz lékaře otevírá zásuvku skříňky a vyndává z ní skleněnou ampuli a lesknoucí se injekční stříkačku.

Najde Sage svou sestru Rosemary? Dostane se Sage z ústavu zpět na svobodu, do obyčejného života? Jaké šrámy jí po hrůzném pobytu zůstanou na těle a na duši?

To, co Sage uvidí na oddělení, jak nedůstojný život vedou místní pacienti a jak s nimi zacházejí zřízenci, vám prozrazovat nebudu. Ten šok si musíte zažít až na stránkách knihy. Budete překvapení a zhnusení, co všechno bylo přirozenou součástí každičkého dne v ústavu pro duševně choré ještě v 70. letech 20. století. Co tento ústav zametal pod koberec a jaké činy prováděl na svých rezidentech. Je to přesně ten typ knihy, jejíž řádky vám zůstávají v mysli ještě dlouho po přečtení, a setkání s přáteli začínáte slovy: “Slyšel jsi někdy o Willowbrooku?”

Další kniha, jež se autorce neskutečně povedla. Kořeny příběhu jsou postaveny na skutečných základech. Ač se tomu snad ani nechce věřit, popisované hrůzy se opravdu ve Willowbrooku děly. Jisté postavy z knihy jsou inspirované skutečnými lidmi a některé jsou zcela pod taktovkou autorčiny představivosti. Jejich psychologie je dokonale vylíčena a ději příběhu není absolutně co vytknout.

Markéta Pospíšilová

Ellen Marie Wisemanová