Mezi láskou a nenávistí

Recenze Petra Kamlachová | 9. srpna 2022

Tak by se dal charakterizovat příběh hlavního hrdiny knihy Felix až navěky. Zatímco po lásce, jež se mu zatím vyhýbá, opravdu touží, nenávist mu zasáhne do života zcela nečekaně a pořádně mu ho znepříjemní.

Felix Love je studentem newyorské umělecké školy a jeho snem je dostat se na Brownovu univerzitu. A také se konečně zamilovat. To ovšem není tak jednoduché, když je někdo černoch, queer a navíc transgender. A jelikož jej před lety opustila vlastní matka, občas je pro něj problém věřit, že si zaslouží lásku. Jeho otec se sice snaží a podporuje ho, ale ani po letech se nedokázal smířit s tím, že má místo dcery syna, a stále jej tak občas oslovuje jeho starým jménem, což Felixe velmi trápí. I proto tráví většinu času se svým nejlepším přítelem Ezrou, gay synkem z bohaté rodiny.

Felixův zdánlivě bezstarostný život se změní ve chvíli, kdy někdo vystaví ve škole jeho staré fotky před proměnou včetně jeho rodného jména. Ač se Felix nikdy skutečností, že je trans, netajil, nenamáhal se ani skrývat jizvy na hrudi, tento hrubý útok na jeho soukromí ho silně zasáhne. A navíc mu pachatel této ohavnosti začne posílat transfobní zprávy. Kdo z jeho spolužáků ho může tak nenávidět?

Felix tuší, že za vším stojí třídní hvězda Declan Keane, a tak si založí falešný účet na Instagramu a začne si s ním psát v naději, že získá nejen důkaz, že to udělal, ale vyšťourá i nějaké jeho tajemství, jež by proti němu mohl použít. Jaké je ovšem jeho překvapení, když se ukáže, že je Declan nejen nevinný, ale navíc se do svého tajemného důvěrníka zamiloval? A ani Felixovi není lhostejný. Je tu však ještě někdo, ke komu chová jisté city, a tak se kluk, jenž si věčně stěžoval, že se mu láska vyhýbá, náhle ocitne v milostném trojúhelníku. Jak ale povědět Declanovi pravdu o tom, s kým si celou dobu píše? A kdo tedy stojí za těmi nechutnými zprávami?

Kniha se čte velmi dobře, má moc pěknou obálku a ten květinový ořez? Paráda! A ač mě Felix občas trochu štval – nejsem zrovna příznivec kouření marihuany nebo navážení se do jiných, abych nemusela řešit vlastní problémy –, líbilo se mi, jak se dokázal šikaně postavit. Měl v sobě velkou vnitřní sílu, jež by se mnohým v podobné situaci hodila. Velmi oceňuji jeho snahu aktivně problém řešit, ačkoli si nezvolil zrovna nejlepší způsob. Nenechat se zlomit, nezůstávat pasivním a ukázat útočníkovi, že vám nemůže ublížit tak, jak by zřejmě rád (i kdybyste to měli jen předstírat), je určitě dobrým poselstvím, protože mlčení a tichá rezignace vám nepomohou stoprocentně.

Rovněž se mi velmi líbil způsob, jakým je podán celý problém změny pohlaví. Pochybnosti, jakými si taková osoba prochází, a různé reakce jejího okolí. Nejdůležitější je vždy podpora ze strany rodiny, a přestože se Felixův otec opravdu snažil, bylo vidět, že s tím sám velmi bojuje, což situaci jeho syna jen zhoršovalo. Tento problém se, jak koneckonců i kniha ukazuje, netýká jen transgender osob, ale prakticky všech queer lidí, které paradoxně často spíše přijmou cizí osoby než jejich nejbližší.

Autorům Kacen Callender se tento příběh velmi povedl, možná i proto, že jsou sami, stejně jako Felix, černí, queer a transgender, a tak mohli perfektně zprostředkovat duševní stav hrdiny i postoj společnosti vůči němu.

Mám ráda tyto příběhy a podle mě jsou velmi důležité proto, abychom pochopili, co druzí prožívají. K tomu, abychom si uvědomili, že ať už má někdo jakoukoli nálepku, pořád je to člověk jako my, má citlivou duši a my bychom se k němu měli chovat s respektem, jaký si zaslouží.

Kacen Callender