Roy Grace zasahuje už po jedenácté

Recenze Petra Kamlachová | 19. června 2022

Nad Brightonem a okolím se stahují temná mračna, neboť zde zřejmě řádí sériový vrah, jemuž se již mnoho let daří unikat pozornosti policie. Pro superintendanta Roye Grace představuje tento případ další velkou výzvu.

Příběh začíná ve chvíli, kdy je cestou z práce na podzemním parkovišti přepadena mladá žena Logan Somervillová. Stihne ještě zavolat svému snoubenci, ale pak beze stopy zmizí. Shodou náhod je téměř ve stejnou dobu stavebními dělníky v laguně objevena kostra mladé ženy, oběti přibližně třicet let staré vraždy. A k oběma případům je přivolán superintendant Roy Grace.

Ač se zpočátku zdá, že oba případy nemají žádnou spojitost a jsou řešeny odděleně, brzy začne vystupovat na povrch děsivé podezření, že spolu úzce souvisejí. Objevují se další těla a pohřešují se další ženy, všechny mladé a s dlouhými hnědými vlasy. Zdá se, že v oblasti řádí sériový vrah, jenž dostane přezdívku Brightonský značkovač, protože své oběti cejchuje železem s nápisem TO JE TVÁ SMRT. Pro policii tak nastává závod s časem, chtějí-li ženy najít ještě živé.

To ale není všechno, co musí Roy Grace řešit. S manželkou a malým synkem se zrovna mají stěhovat do nového domu, když se ukáže, že jeho první žena Sandy, jež před lety záhadně zmizela a teprve nedávno byla prohlášena za mrtvou, je možná stále ještě naživu. Je to však skutečně ona? Kde byla celé ty roky? A jak by mohl její případný návrat zasáhnout do Royova života a života jeho nové rodiny?

Autor nám v příběhu předkládá detailní obraz nejen policejní práce, ale i vzhled do mysli vraha či samotné oběti. Ač je díky tomu kniha mnohem realističtější, nachází se zde tolik postav, že jsem měla chvílemi problém se v nich vyznat. To jí ovšem nijak neubírá na čtivosti. Ony vedlejší zápletky navíc skvěle dokreslují napětí a jen podtrhují stísněnou atmosféru příběhu. V tomto ohledu rozhodně stojí za zmínku dějová linka psychiatra Jacoba Van Dama, strýce unesené Logan, v jehož ordinaci se objeví záhadný Harrison Hunter, který o sobě tvrdí, že je anesteziolog, který občas jen tak pro zábavu schválně zabije některého ze svých pacientů. A vzápětí doktorovi Van Damovi oznámí, že jeho neteř byla unesena a že právě on je možná jediným člověkem, jenž mu může pomoci dostat ji zpět živou. Pokud ovšem Van Dam nebude mluvit s policií. Kdo však je tento záhadný a děsivý muž? Žádný anesteziolog tohoto jména totiž v Británii není. Trpí tento zvláštní pacient bludy, nebo má skutečně důležité informace, které by mohly Logan zachránit život?

A co tají Jamie Ball, Loganin snoubenec? Podle výpovědí Loganiny kamarádky i jejích rodičů Logan jejich zasnoubení zrušila, ale on to odmítl akceptovat. Toužila se od něj dostat pryč, v jejich koupelně se našly krvavé skvrny… Mohlo by být všechno jinak? Je Jamie v jejím únosu zapletený? Ale co potom ty další ženy?

Čtenář si nad příběhem klade spoustu otázek a nemůže se dočkat, až na ně dostane odpověď. Díky tomu hltá jednu stránku za druhou a noří se stále hlouběji do mistrně vytvořené mozaiky propletence vztahů, faktů a domněnek, nachází odpovědi, ale rovněž další otázky a také informace, které snad radši ani vědět nechtěl. Celkově je tento thriller velmi povedený, s precizně vykreslenou atmosférou a perfektně vystavěnou zápletkou. Bude vás při něm mrazit, bude se vám svírat žaludek a budete si přát zjistit, kdo ze zúčastněných je vrah. A právě proto, že zlo nemá rohy ani ocas, nedá se poznat na první pohled, nám může být až děsivě blízko, skrývat se za maskou laskavosti a vlídnosti. Co když má všechno na svědomí někdo, do koho byste to rozhodně neřekli? Jak dobře vůbec můžeme znát druhé lidi?

Peter James