Říše trav, kniha ze série, která inspirovala George R. R. Martina

Recenze Barbora Cirklová | 17. června 2022

Čtu, pořád čtu. Čtu ráda a čtu hodně. A protože mám poměrně široký záběr a čtu téměř vše, co se mi dostane pod ruku, pak mi nemohla uniknout ani kniha s názvem Říše trav.

Říše trav (svazek 1) je pokračování románu Koruna z čarodřeva, proto samozřejmě doporučuji začít číst nejprve první díl. Já jsem začala číst až tuto knihu a také jsem se zorientovala, ačkoli kdybych si přečetla první díl (Koruna z čarodřeva), pak bych jistě pochopila víc věcí a hlavně lépe a do hloubky.

Koho Říše trav zaujme

Tato kniha je primárně určena těm, kterým se líbila například série Pán Prstenů nebo Hra o trůny. George R. R. Martin se netají tím, že série Tada Williamse inspirovala jeho Hru o trůny, což je velká věc, když si vezmeme, jak slavnou se série Hra o trůny stala. Myslím i ve své originální, původní knižní podobě. A protože je to velká věc, tak vydání české Říše trav, knižní novinka, nese tuto informaci na svém přebalu. Knížku si vychutná každý, kdo má rád květnatou češtinu, zajímavá přirovnání, politikaření a detailní příběh plný různých postav, rodů a jejich osudů. Je skvělá pro ty, které baví seznamovat se s novým fantasy světem a jeho uspořádáním. Mě se líbila, ale vím, že můj manžel si ji určitě přímo zamiluje!

Jak se mi kniha líbila

I přes to, že jsem nečetla první díl, do příběhu jsem se dostala. Příběhově je kniha rozdělena tak, že chvíli se spisovatel věnuje určitým postavám a jejich příběhu, jejich současnosti a občas skokem i minulosti. Pak se v další kapitole ocitneme jinde, na jiném místě a u někoho jiného. A o pár kapitol dál se vracíme k první postavě či postavám a k tomu, jak se jejich příběh vyvíjí. Přesto, že to nezní moc přehledně, tak se dá děj docela dobře sledovat a postav díky bohu není tolik, aby si je obyčejný smrtelník jako já nedokázal zapamatovat. Ale je jich i tak dost. Jednotlivé příběhy jsou zajímavé a rozvíjí se s každou další stránkou. Postavy mají své více či méně jasné úmysly a svým jednáním pozorují vlastní cíle.

Například pozorujeme uprchlého prince Morgana, který se v lese Starosrdce snaží zachránit si svůj život. Les je ale hluboký a princ bloudí, má hlad a strach, chybí mu dobré pití, kterým by otupil smysly. Během své cesty potká v lese podivné tvory, se kterými se sblíží. Jiný příběh vypráví cestu z hory, kdy se skupinka lidí a zvláštních tvorů (také draka a obra!) snaží dosáhnout svého cíle. Není to ale snadné, protože spoutaný drak je těžký a skupina sebou táhne polomrtvého muže Makha.

Mojí oblíbenou postavou je královna Miriamele, která je chytrá (až bych řekla moudrá), milující a působí na mě jako skvělá a důvtipná žena. I její manžel, král Simon, svoji ženu velice miluje a působí, nejen díky tomu, příjemně lidsky. V knize také figuruje řada jiných než lidských bytostí, což je něco, co mě baví. Mám v knihách ráda fantasy postavy, draky a jinou havěť.

Barbora Cirklová

Tad Williams