Být optimistkou v každém věku, tím by se měla řídit každá žena

Recenze Andrea Šmídová | 20. května 2022

Oblíbená autorka Marcela Mlynářová vydává novou knihu. Na první pohled se skvělým a originálním názvem: Zodpovědně lehkomyslná. A díky názvu knihy, který mě velmi upoutal, jsem si ji musela nutně přečíst.

Spisovatelku Marcelu Mlynářovou v naší rodině i mém blízkém okolí čtou ženy  většinou po padesátce. Pro by mohlo mnohé překvapit, že letos oslavím třicítku a po přečtení si rozhodně nemyslím, že je kniha určena jen určité věkové kategorii. Na autorce hlavně oceňuji její vztah k cestování, přírodě a zvířatům. Moje krevní skupina. A co obdivuji, jsou její orientační smysly, To, že cestuje sama a vždy se dostane z bodu A do bodu B, je pro mě osobně opravdu velmi obdivuhodné. Já bych se ztratila téměř všude. Takže na rozdíl od autorky, v mém životě je velmi důležité mužské zastoupení a samozřejmě nejen proto, aby mi dělal průvodce a navigátora.

Celkově na mě působí jako přátelská, vždy otevřená a velmi optimistická žena, zkrátka žena s velkým Ž.

Autorčino putování Českou republikou láká k návštěvě těchto půvabných míst (i když možná někdy  budete muset přelézt plot nebo přehlédnout zákaz vstupu, to jen tedy pro ty odvážné). Všechny své cesty vylíčila tak barvitě, až jsem měla pocit, že ta místa znám. Jako bych tam v ten okamžik stála a dívala se na všechny ty skvosty našich krajů. Miluji cestování, stejně jako Marcela Mlynářová. Navštěvuji různé památky, hrady, zámky, zříceniny, kostely, kláštery a další kouzelná místa Čech. S tím rozdílem, že nikdy necestuji sama. Ještě jsem ani nedospěla do věku, kdy bych nutně potřebovala být sama, miluji společnost lidí a také, jak už jsem zmínila, mé orientační smysly jsou na bodu mrazu. Díky této knize mám teď ve svém cestovatelském deníku sepsaná místa, která musím navštívit. Od Františkových lázní, Marianských lázní až po hrad Pecka nebo třeba hrad Kyšperk. Mám veliké mezery.

Věřím, že kdybych autorku znala osobně, určitě bychom si rozuměly, i přes rozdílnost věku. Obě milujeme klid, přírodu a máme zvláštní, pro někoho možná nepochopitelný smysl pro humor. A díky tomuto humoru, který je mi velmi blízký se mi četla kniha téměř sama. Karkulku s Čertem jsem často vnímala jako autorčiny členy rodiny, jako živé bytosti, byť šlo o pouhé dopravní prostředky. V celku i chápu, že si se svými čtyřkolovými parťáky povídá. A proč taky ne, když ji dělají společnost na cestách a vždy ji dostali na místo určení.

Samozřejmě, jako my všichni, i autorka vnímá, co se děje kolem nás, nelze to přehlížet,takže v této knize i často zmiňuje současnou situaci. Ať už jde o pandemii, politickou scénu, zdražování nemovitostí, benzínu, jídla i všechny možné zákazy a příkazy. Přesto i v těchto neveselých časech neztratila svůj optimismus a smysl pro humor. A hlavně si umí svůj život zpříjemnit. Jednoduše vypne zprávy, nasedne do Karkulky (teď už Čerta) a žije život na plno. Jejím útočištěm je hlavně příroda. Mám to stejné. Ráda chodím na procházky se svým psem, nejraději do lesa, rádi jezdíme s rodinou na Šumavu a často navštěvujeme naše nejbližší. Na zprávy už také koukám zřídkakdy a raději se začtu do hezké knihy (jako je právě tato) nebo si pustím hezký komediální film. Pro autorku je jejím dalším útočištěm i její chalupa uprostřed samoty, kde tráví hodně času, je to její útek z velkoměsta. Teď lituji, že jsem si takové útočiště také nepořídila před zdražováním nemovitostí.

Hodně jsem se při čtení knihy nasmála. Humor Marcely Mlynářové je mi opravdu hodně blízký. A po náročném pracovním dni ráda padnu do křesla s knihou a sklenkou červeného vína. Vypnu své myšlenkové pochody a jednoduše relaxuji. To tato kniha splnila na maximum. Mohu ji jedině doporučit. Věřím, že si autorka najde ještě spoustu svých fanoušků, i z řad mladších čtenářů, píše výborně, mladistvě, čtivě. Také jsem ráda, že jsem si obohatila své neznalosti o krásách Čech. Líbila se mi od začátku do poslední stránky. Ideální čtení na odpočinkový víkend nebo na nějakou pěknou klidnou dovolenou.

Pokud máte autorku Marcelu Mlynářovou rádi, rozhodně by neměla kniha chybět ve Vaší knihovně. Budu se k ní ráda vracet. A nezapomeňte být alespoň občas Zodpovědně lehkomyslní.

Andrea Šmídová

Marcela Mlynářová