Když se dovolená nepovede

Recenze Kristina Heklová | 18. května 2022

Myslím, že na světě je jen pár lidí, kteří se netěší na dovolenou. Pro většinu z nás je to ta nejlepší část roku, které se nemůžeme dočkat. Někdy se ale může stát, že ta dovolená nevyjde zrovna podle našeho plánu.

Anders de la Motte a Måns Nilsson je čerstvá autorská dvojice, přičemž každý z těchto mužů již své jméno ve světě má. Anderse de la Motte většina z vás jistě zná jako autora thrillerů, které se odehrávají v každém z ročních období. Jeho styl psaní je velmi přístupný, ale stále mrazivý a tajemný. Måns Nilsson je naopak tvůrce z trochu jiné scény, protože je to komik. Na první pohled se toto švédské spojení může zdát zvláštní, ale věřte mi, že je to naprosto skvělá kombinace a v knize Smrt přichází na prohlídku pocítíte dokonalé splynutí obou jejich osobností.

Nová kniha tohoto čerstvého spisovatelského dua s názvem Smrt přichází na prohlídku je prvním dílem ze série Vraždy v Österlenu, která nám přináší detektivky, jež jsou ale trochu jiné. Ano, je zde napětí, vrah, vyšetřování, ale to vše ve velmi příjemném kabátě v podobě malebné vesničky s tak absurdními postavami, že se při čtení budete cítit jako u babičky na vesnici. Myslím tedy, že označení feel good detektivka je zde zcela na místě.

Nebyla by to ovšem detektivka bez hlavního vyšetřovatele a tím je zde Peter Vinston, věhlasný stockholmský inspektor, na kterého je toho ale v práci už trochu moc a poté co zkolaboval, ho jeho šéf poslal na dovolenou, aby si odpočinul a znovu načerpal síly. Peter se tedy rozhodne, že toto nucené volno využije alespoň k tomu, aby strávil čas se svojí dcerou, která bydlí s jeho bývalou ženou v malebném Österlenu. Hned po příjezdu náš hlavní hrdina objevuje kouzlo vesnického života, ale netrvá dlouho a jedna z nejkontroverznějších obyvatelek Österlenu je zavražděna. Místní policejní sbor ovšem s tak hrůznými činy nemá zrovna moc zkušeností, a tak se obrátí na Petera, aby jim pomohl.

Andersi de la Motte a Månsi Nilssonovi se povedlo něco, co jsem si původně moc nedokázala představit, a to je napínavý příběh, u kterého vám opravdu bude dobře. Když jsem poprvé uslyšela termín feel good detektivka, tak jsem se nad tím podivovala a moc se mi to nezdálo. To byla ale velká chyba z mojí strany, protože tahle kniha je naprosto skvělá a já jsem si hlavní postavy tak zamilovala, že opravdu doufám, že dalších dílů vyjde pořádná hromada. Kdo přichází na prohlídku je pro mě skvělým osvěžením mé poličky s detektivkami a přiznávám, že něco takového v ní ještě nemám. Tahle kniha má všechno, co byste od knížky chtěli na skvěle strávený víkend. Tajemství, vraždu, sympatické hrdiny a venkovskou atmosféru, kterou nebudete chtít opustit.

de la Motte Anders, Nilsson Mans