Každá buňka vašeho těla píše Váš příběh

Recenze Jana Vymětalíková | 21. ledna 2022

Otec neznámý. Další novinka do poličky k vašim Bestselerům, která by vám neměla uniknout. Příběh, který je tak emotivní, a tak chytlavý. Pokud jste unavení, a řekne si „už jen jednu kapitolu,“ nevěřte svým slovům. Protože budete chtít vědět, jak to bude dál.

Oxytocin. Matylace. Chromozomy. Nemáte tušení, oč vlastně jde? V tom případě nezoufejte, protože tahle kniha je plná biologie, chemie a vědy, a Vy se s těmito vědami seznámíte, i když jste po tom nikdy nijak zvlášť netoužili či Vás to snad ani nezajímalo. Ale věřte nebo ne, poznatky o genech, nemocích našeho těla či o mezilidských vztazích, ty si zkrátka po dočtení knihy budete pamatovat už napořád. Budete o nich přemýšlet, a dojdete k závěru, jak fascinující je něco, co Vám doteď ani nedávalo smysl. To, jakým stylem poznatky autorka přikládá, je zkrátka geniální, a Vy přímo prahnete po tom vědět víc. Je to zkrátka jiné. Není to jako když chcete vědět, co to jsou třeba chromozomy, a Google na Vás vyplivne teorii, které nerozumíte ani po třetím přečtení. Julie Clark vše zjišťovala na vlastní pěst, abychom informace přímo hltali, protože věděla, že jim tak lépe budeme rozumět a budou nás fascinovat. Jak autorka tyto informace v knize popsala, to někdy nedokážou lépe popsat ani někteří odborníci či třeba učitelé znalí v oboru. Toužíte tedy vědět stále víc a víc informací, ale zároveň chcete vědět víc o celém příběhu Paige, matky osmiletého Milese, který byl počat díky umělému oplodnění. Miles se nedokáže smířit s faktem, že nezná nic o svém pravém otci, a tak nechce ulehčit vstup Liamovi, přítelovi Paige, do jejich života. A Paige je tak poznamenaná traumatem z dětství, že si sama není schopna uspořádat svůj život. A postupem času se Paige život začne komplikovat natolik, že se ve svém životě sama ztratí.

V jednom momentě se Vám zdá, že se věci vyřešily, a že přesně víte, co bude následovat. Jenže právě v tom okamžiku autorka udělá to, co nejlépe umí: příběh stočí zcela jiným směrem, a Vy jen musíte popadnout dech, abyste s ní drželi krok. O zvraty a tajemství zde tedy rozhodně není nouze, a člověku při čtení tohoto příběhu dojde, že tajemství, která tajíme před lidmi, kterých se také týkají, nikdy nezůstanou pod pokličkou příliš dlouho. I když to tajemství zavřete do šuplíku nebo napíšete na papír a spálíte, nikdy růst nepřestane. A jednou, v tu nejméně vhodnou chvíli, spatří světlo světa. A v knize tomu není jinak. Paige je nucena držet pod pokličkou víc, než je sama schopna unést. A když jste genetičkou, matkou dítěte bez otce, přijdete o přítele a zničehonic se objeví otec, který Vám nikdy nebyl otcem, tak tajemství při těchto starostech vyplují napovrch právě v tu nejméně vhodnou chvíli.

Během čtení tohoto životního příběhu má čtenář šanci nahlédnout hned do několika mezilidských vztahů, a věřím, že každý čtenář si najde pojítko s některým z nich. Ať už půjde o vztah matky a syna, typické sestry, komplikovaný milostný vztah, důležitost přátelství či trable s rodiči. Protože o tomhle všem tato kniha je. Tolik toho dokáže nabídnout jeden jediný příběh. A jakmile dojdete na poslední stránku, budete chtít, aby kniha ještě nekončila. Protože ačkoliv si toho možná hned nevšimnete, tak po dočtení knihy budete o sobě i o vztazích se svými blízkými přemýšlet jinak.

Jana Vymětalíková

Julie Clark