Pamatujete si, jaké jste měli pocity, když vám bylo náct? A co když vaši nadějnou budoucnost ohrozí 1.světová válka...

Recenze Kateřina Málková | 14. ledna 2022

Dospívání, to je náročné období bezesporu v jakékoliv době, ale co když se stane něco zásadního, co kromě běžných starostí, naplní srdce vaše, i vašich bližních, jinými pocity zoufalství, a zároveň tak silnou chutí žít, jakou jste si před tím ani nedokázali představit?

Do rukou se mi dostal historický román Stíny světa, z pera španělsko-německého autora jménem Andreas Izquierdo. Jedná se o knihu, která se odehrává na území pruské Toruně před více než sto lety.

Co je bezesporu první věc, která vás zaujme, je období, ve kterém se příběh odehrává. Jedná se o dobu těsně před 1.světovou válkou, která je pro všechny z nás, kdo se příliš o historii nezajímají, obdobím tajemným, neznámým a prapodivně blízkým, a přitom tak vzdáleným. Já osobně nepatřím mezi zvlášní milovníky historických románů, a co se týče dějepisu, nikdy jsme nebyli ti nejlepší přátelé. A i přes to, kniha je napsána tak živě, čtivě a reálně, že máte pocit, že posloucháte vyprávění svých prarodičů. Prostředí je až téměř neznámé, ale přitom lidské vztahy se zase tak zásadně nezměnily. Svítilo se petrojovými lampami, vešerká elektronika byla dalekou budoucností, ale lidé žili, radovali se, milovali, nenáviděli, jedli a pili.

V románu Stíny světa sledujeme život tří mladých lidí, konkrétně nesmělého židovského Carla, statného Artura, jehož hlava je plna nápadů a krásné a drzé Isy. Vypravěčem je v tomto případě Carl, syn krejčího. Carl žije pouze s ovdovělým otcem a tajně sní, že se stane výborným fotografem.

Děj se začíná odehrávat v roce 1910. První polovina knihy sleduje převážně neplechy a každodenní radosti našich hrdinů, ale jejich prostřednictvím rovněž i tehdější společnost, intriky, mocenáše, politickou situaci, společneské postavení žen a počínající nevraživost Němců vůči Židům. Autor velmi působivě a uvěřitelně přibližuje každodenní realitu obyčejných lidí. Místy pociťujete nespravedlnost, místy zlost, místy pohoršení, často se nad situací pobavíte, a také nezřídka politujete. Děj má spád, hrdinům se konečně začíná dařit a najednou je vše jinak. Druhá část knihy postupuje do temnějšího vyprávění v období první světové války. Mladí muži musí narukovat a mladá dívka zůstává „bojovat“ na domácí půdě...

Po mých předchozích zkušenostech s historickými romány, jsem knihou velmi mile překvapená. Ohledně druhé světové války toho bylo napsáno dost. Většinou je nám všem blíž, nejen kvůli času, ale i případně díky našim prarodičům a starším příbuzným, od kterých jsme, pokud jsme měli štěstí, pochytili příběhy a vlastní zkušenosti. První světová válka se však zdá být daleko a počátek 20. století příliš vzdálen, obzvlášť pro mladší generaci.

Pokud si tedy chcete trošku osvěžit znalosti, nebo třeba jen popřemýšlet nad tím, že se vlastně máme velmi dobře, nebo prostě patříte mezi milovníky historických románů, které navíc čtenáře nenásilně vtáhnou do děje, aniž byste museli spoustu věcí dostudovat, knihu Stíny světa velmi doporučuji.

Kateřina Málková

Andreas Izquierdo