Zmizela - Nikdo neví proč a kam, ale všichni mají co skrývat

Recenze Sacharin | 21. prosince 2021

Když zmizí mladá Freya, otřese to celým domem, kde bydlela. Ale kolik toho lidé dokáží obětovat, aby se znovu našla? Je něčí lidský život cennější, než naše špinavá tajemství? A co když to spolu nakonec vůbec nesouvisí?

Kniha vás ještě před samotným přečtením potěší hezkou obálkou a krátkým vzezřením kapitol. Takže je ideální i pro ty, kteří rádi čtou třeba pět minut v autobuse, nebo čekárně u doktora, či pauze v práci a neradi odchází od knížky, pokud kapitolu nedočetli.

Ovšem teď už vítejte v jednom gregoriánském domě v Londýně. Má tři byty – v jednom bydlí Steph, Paul, Freya, v druhém manželé Chris a Vicky a v posledním Emma s křečkem. Jsou to sousedé. Běžní sousedé. Pozdraví se na chodbě, pochválí si účes… Pak zaklapnou dveře a každý z nich se věnuje vlastnímu životu. Co se ale stane, když Freya, dcera Paula a Steph, zmizí? A co když jsou dávno propletení víc, než tušili?

Příběhem nás provede pět vypravěčů – Chris, Emma, Paul, Steph a Kate. Čtyři z nich se budou držet v přítomnosti, jeden nás zavede do doby před 25 lety. Všem nad hlavou visí záhadné Freyino zmizení. Ale stmelí je to, nebo rozdělí? Proč je Emma tak vyděšená? A byl Chris opravdu poslední, kdo viděl zmizelou naživu? Všichni mají co skrývat. Ale jsou nuceni spolu se čtenářem rozplést svou minulost, odhalit svá tajemství, lži a břemena. Než bude pozdě. A jak souvisí s Freyou jiná zmizelá dívka? Co se stalo před 25 lety?

Realističnost propůjčuje příběhu mimo jiné fakt, že se nejedná o komorní záležitost, kde pouze propletete osudy hlavních postav. Poznáme tu i vedlejší charaktery, které do děje vstupují více, či méně, ale hlavně tvoří onen pomyslný vypravěčův soukromí vesmír za zavřenými dveřmi. Jejich každodenní život. A jiné starosti mimo Freyino zmizení. Ale jak se ukáže, některé věci spolu mohou souviset. Nebo ne?

Jakmile se do příběhu ponoříte, už vás nepustí. Neustále vás překvapuje zvraty a nutí přehodnocovat, co jste si mysleli. Pořád vám převrací úhel pohledu. A jak postupujete stránku za stránkou, těch zvratů je víc a víc, jako když rozjetý vlak nabírá rychlost. Přitom to ovšem nepůsobí přehnaně, nebo přeplácaně - spíš důmyslně. Nevím, zda bych toto dílo nazvala zrovna thrillerem, spíš napínavým společenským románem, ale rozhodně stojí za to. Je to čtivé, nápadité.

Pokud máte rádi složité charaktery, můžu vás ujistit, že s hrdiny budete nejen soucítit, ale jejich konání a tajemství ve vás možná vzbudí i spoustu jiných pocitů. Naši vypravěči nejsou dokonalí, jsou to lidé. Nejednají vždy správně, nebo eticky. A někdy i ty nejlepší úmysly dláždí cestu do pekla. A mít tajemství, může i zabít.

Skvělý příběh, který doporučuji všemi deseti a určitě ho ráda někomu půjčím. Pouze půjčím, protože dobré knihy nedokážu darovat. Ráda se totiž kochám tím, že mi zdobí knihovnu. A tenhle úlovek mě vážně potěšil.

Sacharin

Helen Cooperová