Sociální sítě nade vše

Recenze Petra Pilátová | 11. prosince 2021

Delphine de Vigan je oblíbená francouzská autorka, která ve svých knihách vždy zpracovává nějaké závažné společenské téma. Nejinak tomu je i v knize Děti nade vše, kde se věnuje sociálním sítím, které jsou v současnosti velice aktuální.

Mélanie si vždy přála být úspěšná a především slavná a naprosto propadla fenoménu reality show. Jedné se dokonce zúčastní, ale bohužel ji neproslaví tak, jak si Mélanie představovala. Postupně však objevuje kouzlo sociálních sítí, od Facebooku, přes Instagram až po Youtube. I když se z Mélanie stane vdaná žena a matka dvou dětí, její nadšení z virtuálního světa neutichá. Naopak. Začne svoje děti Kimmy a Sammyho na sociálních ukazovat a čím dál víc je zapojovat do různých videí, chce celému světu dát na obdiv její dokonalou rodinku. Jsou však Kimmy a Sammy taky ze sociálních sítí nadšení? Realita je trošku jiná, než je Mélanie ochotná si přiznat. Jednoho dne se stane něco šokujícího, Kimmy se při hře na schovávanou ztratí a vypadá to, že ji někdo unesl. Kdo to mohl být? Násilník nebo fanoušek? Nebo úplně někdo jiný? Zmizení Kimmy dostává na starost vyšetřit policistka Clara, která se v prostředí sociálních sítí příliš nepohybuje, ale rozhodne se o tomto virtuálním světě zjistit více.

Sociální sítě nám ukrajují čím dál víc z našeho volného času a stejně tak i ze soukromí. Delphine skvěle popisuje, kam až může dojít touha po slávě, uznání a lajcích. Ačkoliv má kniha Děti nade vše lehce thrillerový nádech, nejedná se o akční thriller, kde se na každé straně děje několik zvratů. Autorka příběh staví na mezilidských vztazích a ukazuje, jak sociální sítě dokážou tyto rodinné vazby narušit a také se zabývá otázkou, zda je virtuální prostředí pro děti vhodné.

Děti nade vše jsou vlastně obyčejný příběh, ale působí více než reálně. Díky knize možná začnete přemýšlet nad tím, co vše na sociálních sítích ukazujete a jaké to může mít dopady nejen na vás, ale i vaše rodiny. Zajímává je i část knihy z roku 2031, kdy jsou Kimmy a Sammy dospělí a řeší, že mají nulové soukromí a sociální sítě jim vzaly značnou část dětství a tuto křivdu matce nemohou odpustit.

Pokud jste už od autorky nějakou knihu četli, víte, že její knihy nejsou zrovna veselé. Přesně to platí i pro Děti nade vše. Jedná se o trošku těžší čtení, na které je potřeba mít náladu. Ale rozhodně knihu doporučuji, ačkoliv je příběh poměrně syrový a Delphine de Vigan si s dnešní společností nebere žádné servítky.

Petra Pilátová

Delphine de Vigan