V životě nebývá nouze o nečekané zvraty!

Recenze Eva Marešová | 22. listopadu 2021

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné. Věřit, že jsou pevně dané, by byla nejen nuda, ale velká chyba! Je potřeba jít svému osudu naproti a nenechat se zviklat názory ostatních. A to i v dobách, kdy být ženou nebyla žádná výhra.

Mít správné způsoby, být zdvořilá, okouzlující, tichá a vždy podporovat svého manžela. K tomu byly ženy po dlouhou dobu vychovávány. Co se však stane, pokud máte i své vlastní sny? Jak naplnit své vlastní touhy a přání? Kdy je správné se rozhodnout a jít si svou vlastní cestou, která může dopadnout značným neúspěchem, ale přinést i uznání?

Někdy stačí mít po svém boku toho správného člověka a máte pocit, že dokážete i nemožné. Nikdy však není dobré spoléhat na to, že víte, co se stane. Nelze spoléhat na iluzi, že se věci nemění a vždy budou jen dobré. Pokud se člověku podaří zdolat horu, bude za ní úrodný kraj nebo ho čeká další zkouška a další překážky, se kterými si bude muset poradit?

Život je tak nádherný, rozmanitý, plný barev a vůní. Kde jinde si uvědomit, co je člověku nejdražší, než na kontinentu, kde je často potřeba bojovat nejen o vše, co se vám podařilo vybudovat, ale i o holý život. Afrika, země plná nadějí, očekávání, tradic, mystiky. Ovšem také už domov i pro děti koloniálních osadníků, které se zde narodily a považují jí za svou zem.

Příběh okouzlující Charlotty, hlavní hrdinky knihy Něžný měsíc nad Usambarou od Anne Jacobsové, nadchne čtenáře zejména její vlastní povahou. Charlotta je nejen matkou malé Alžběty a vzornou manželkou, která neváhá svého muže následovat a podporovat, ale také zajímavým přírodním úkazem. Do Německa díky svému exotičtějšímu vzhledu nikdy příliš nezapadala, avšak její náruživost jí předurčili k činům, ke kterým by se neodhodlal ani kdejaký muž té doby. Odvaha, se kterou čelí překážkám a hledá nová řešení. Touha, se kterou se posouvá dál, navzdory názorům ostatních a nepřízni osudu. Trpělivost, svéhlavost a zarputilost, se kterou se snaží nejen přeměnit své sny ve skutečnost, ale zejména být šťastná a mít naplněný život. To vše jsou příklady hodné následování.

Kniha dostála svému názvu. Je něžnou připomínkou dob minulých. Stejně jako připomínkou skutečnosti, že sny a touhy srdce je potřeba následovat. Nevzdávat se!

Prozradit více z knihy, by mi přišlo nefér, neboť jen její přečtení dokáže vykreslit nenapodobitelnou atmosféru daných míst a dávných dob.

Eva Marešová