Příběh ukrytý v obraze

Recenze Markéta Pospíšilová | 5. listopadu 2021

Stojíte v galerii před fascinujícím obrazem a hlavou vám běží otázky, co vše předcházelo namalování takového díla. Vtiskl malíř do obrazu část svého životního příběhu nebo je to jen výplod jeho fantazie? Byl to blázen nebo skvělý umělec?

Morgan je studentka malířství, ale kvůli alkoholu a dopravní nehodě, při které byla zraněna jiná dívka, se ocitá ve vězení. Když si odsedí minimální trest, objeví se ve vězení žena se zvláštní nabídkou. Pokud zrestauruje obraz pro novou galerii, započítá se jí zbytek trestu jako veřejné práce. Morgan sice o restaurování neví vůbec nic, ale nabídku přijímá. Na tuto práci si ji vybral zesnulý malíř, který ve své závěti trval, aby práci provedla právě ona a musí to stihnout v šibeničním termínu dvou měsíců. Proč si vybral právě ji a proč je nutné dodržet tento termín? Nejvíc otázek ovšem přichází když Morgan rozbalí plátno a spatří obraz s šokující malbou.

Kniha nám nevypráví jen příběh Morgan, ale pěkně rovným dílem se střídají kapitoly, ve kterých se vracíme do let 1939 -1940 a sledujeme vznik obrazu a důležitou životní kapitolu malířky Anny. To ona vyhrála národní soutěž a má namalovat velkoformátovou nástěnnou malbu pro poštovní úřad v malebném městečku Edenton. Místní ji vřele přijmou mezi sebe, poskytnou ji ubytování i ateliér. K Anně se přidávají tři studenti umění, kteří ji pomáhají s těžkou prací a učí se od ní techniky malby. S jedním ze studentů Anna navazuje pravé přátelství. Potud zní všechno jako krásný sen. Proč tedy nevytvořila hezký a nudný obraz městečka, ale bláznivý výtvor plný na první pohled nepochopitelných a hrůzu nahánějících motivů. Co se tehdy vlastně stalo?

Pokud rádi čtete příběhy, kde se minulost prolíná se současností a kde se s přibývajícím počtem stran odkrývá šokující pravda, sáhli jste po správné knize. Ovšem nečekejte žádnou divočinu. Není to kniha, která by byla nabitá akcí a jedno odhalení střídalo druhé. Ne, je to kniha, která na nás jde pěkně pomalu, nutí nás přemýšlet a spekulovat. Navíjí si nás na udičku a pak zasekne...a my nedokážeme zhasnout a opustit zapeklitý příběh Morgan a Anny. Garantuji vám, že ještě v posteli budete místo spánku přemýšlet, jak by vypadal otisk právě vašeho života na plátně.

Uvařte si čaj, zachumlejte se do deky a pojďte rozplétat příběh lží, násilí a těžkých životních zkoušek.

“Člověk se musí vyrovnat s minulostí, jinak nikdy nevykročí k budoucnosti.”

Markéta Pospíšilová