Šedý muž není jen nelítostný zabiják

Recenze Vybíráme z médií: Page | 23. července 2021

Říkají mu Šedý muž. Nikdo nezná jeho identitu ani minulost a všichni se ho bojí. Je to nelítostný zabiják, který nikdy neselže. Ale stejně s ním budete sympatizovat.

Akční a špionážní thrillery už dávno nejsou jen čtením pro tvrdé chlapy, ale mohou si je užít i dámy. Příkladem je legendární James Bond. Nyní máme naději, že se zamilujeme do Šedého muže. Pokud milujete akční a špionážní thrillery, právě ve stylu Jamese Bonda, potom se těšte na příběh, který je velmi originální, ale zároveň důvěrně známý. Upřímně, v tomhle žánru je zatraceně těžké přijít s něčím novým. Mark Greaney na to šel jinak, mnohem rafinovaněji. Využil to, co v žánru funguje a na čem jsou čtenáři závislí. To všechno promíchal, nebál se přidat i pár žánrových klišé, a tak vznikl příběh, jaký tu ještě nebyl. Ačkoliv je Šedý muž nelítostný zabiják, nikdy nepřestal být člověkem a nestydí se za to, že i on má city a dokáže projevit emoce.

Jedna mise, kterou musí splnit, je hodně osobní a týká se malých dětí. I proto příběh čtenáře zasáhne na nejcitlivějším místě. Jaký tedy Šedý muž je? Je to prostě onen typ hrdiny, ze kterého se ženám třesou kolena a každý muž tajně sní o tom, že bude alespoň zčásti jako on. Court Gentry alias Šedý muž je bývalý agent CIA. Z náznaků se dozvíme, jaký byl jeho výcvik a jaké má schopnosti. Kdysi se něco při- hodilo a z agenta se stal štvanec. Nyní je Šedý muž nájemný zabiják a všichni moc dobře vědí, že je nejlepší z nejlepších.

On sám si nepotrpí na žádné salónní řečičky, a když už něco řekne, pak jsou to hlášky typu: Umím zabíjet lidi. A tohle jsou lidé.

V rukách méně obratného autora by z Šedého muže mohla vzniknout směšná figurka nebo parodie sebe sama, ale Mark Greaney dokázal, že jeho hrdinu budete brát vážně, ne-li obdivovat. S Šedým mužem se poprvé setkáváme na misi, kde naplno projeví svou povahu. Úkol splní, ale protože nedokáže odolat pomstě, provede něco, kvůli čemu prozradí svou totožnost. V té chvíli věci naberou rychlý spád.

Pátrají po něm nepřátelé a spikne se proti němu i někdo, komu dosud stoprocentně věřil. Šedý muž je akční thriller, ale zároveň také pří- běh o odvaze, věrnosti a síle přátelství. Téměř všichni tady intrikují s cílem zbavit se případné hrozby. Šedý muž totiž přijímá zakázky a nezají- má se o to, kdo si ho najímá a proč.

Kniha je prvním dílem chystané série a přiznám se, že už se těším na další díly.

A moc se těším také na film – v Los Angeles se totiž podle této knižní předlohy začal právě natáčet vůbec nejdražší filmový projekt společnosti Netflix s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem v hlavních rolích.

Autor: Veronika Černucká

Mark Greaney