Karel Gott: Má cesta za štěstím

Recenze Knižní klub | 23. července 2021

Vychází jedinečná kniha, která přináší autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce, který na hudebním nebi začal zářit už ve svých dvaceti letech.

Ve středu 14. července by mu bylo dvaaosmdesát. Jenže odešel. Dárek tedy dostávají všichni to, kteří ho obdivovali, jako zpěváka, člověka, jako symbol... V polovině července vychází unikátní autobiografie Karel Gott: Má cesta za štěstím, kterou otevírá prolog napsaný králem Českých slavíků v létě 2019, tedy jen pár týdnů před koncem jeho života. Dočtete se zde: „Lidská paměť zdaleka není dokonalá, a ta moje překypovala zážitky. Oporou mi byly rovněž četné diáře s bezpočtem termínů a produkčních poznámek. Deník jsem si nikdy nevedl. Texty písní jsem si při jejich učení psal neustále, ale zaznamenávat den za dnem pocity ze svých koncertů? Nebo zážitky z cest? Či seznamy pracovních úspěchů? To mě při mém pracovním tempu nikdy ani ve snu nenapadlo...Dovedu si představit, že spousta lidí, ať přátel, či známých, kteří prošli mým životem a v knize se nenajdou, může být zklamána. Ale věřte mi, že pokud by se v knize měli všichni objevit, stal by se z mé autobiografie nezáživný telefonní seznam. Vzpomínal jsem a psal s tím nejlepším vědomím a svědomím, aby zde nechyběli pro mě zásadní lidé, kteř mě jakkoliv ovlivnili či výrazně vstoupili do mého života.“

V knize najdete na osmnáct set fotografií a jiných obra- zových a dokumentačních materiálů, z nichž mnohé dosud nebyly zveřejněny. Karel Gott se na sklonku hvězdné kariéry rozhodl zrekapitulovat svůj výjimečný životní příběh – napsat vlastní autobiografii. Knihu dokončil ještě za svého života a intenzivně též pracoval na obrazové dokumentaci až do posledních dnů. Otevřeně hovoří o svém soukromí, dcerách, manželství, ale také o věcech, které byly doposud z různých důvodů zahaleny rouškou tajemství. Jeho vzpomínky sahají až do nejútlejšího dětství, vyprávějí o rodičích i širší rodině, o školních letech, o kamarádech i osobních zálibách, k nimž patřilo už v klukovských letech zejména malování. Je ve své inventuře osudu sebekritický i mimořádně upřímný, přede- vším v závěrečných kapitolách, v nichž popisuje těžké období zápasu se zákeřnou chorobou. V mnoha směrech je kniha strhující obraz celého fenoménu Gott.

Karel Gott
1099 Kč