Nešťastný šťastlivec

Recenze Kristina Heklová | 25. července 2021

Věříte na osud? A co astrologii? Myslíte, že to, kdy se narodíte a v jakém postavení jsou zrovna hvězdy může předurčit to, jací jsme a co nás v životě čeká?

Všechny tyhle věci jsou pro spoustu lidí možná jen povídačky, ale pro Johanna Georga Fausta ne. Tato fascinující postava byla v literatuře zpracovávána již několikrát, ale podání Olivera Pötzsche je jiné. Je více opravdické a historicky propracované. Nemusíte se však bát, protože na své si přijdou i milovníci fikce a tajemna.

Oliver Pötzsch vše dokázal skvěle skloubit již v prvním díle o životě Fausta s názvem Kejklíř a ve druhém, závěrečném, tomu není jinak.

V Mistrovi se tedy opět setkáváme s ústřední postavou Johanna Georga Fausta, který má ovšem za sebou již spoustu zkušeností a nemalou část života. Jako mladý procestoval kus světa a dennodenně bojoval se svým nelehkým osudem a komplikovanou povahou. Nyní se s ním setkáváme ve věku čtyřiceti let, kdy má za sebou ztrátu téměř všech svých milovaných osob, ale už se s tím naučil nějak žít. Bohužel se se smrtí svých blízkých nikdy nesmířil a stíny minulosti ho stále pronásledují.

Vždy, když si Faust myslí, že se mu podařilo v jeho životě nastolit řád a relativní klid, je postaven před nový problém, který pramení z jeho pohnutého životního osudu. Už jeho narození bylo zvláštní a předurčilo ho k něčemu velikému. Johann ale cítí, že by naplnění jeho osudu přineslo světu jen zkázu a proto se snaží předurčení uniknout. Dá se ale osud vůbec změnit?

Toto je otázka, která čtenáři vyvstane na mysli při čtení Mistra. Není však jediná. Stejně jako v Kejklíři je v Mistrovi obsaženo vše, co si čtenář může přát. Radost z četby budou mít jak milovníci historie, tak tajemna či romantiky a dramatických osudů. To vše je skvěle propojeno a čtivě podáno. Díky tomu Oliver Pötzsch dokáže zaujmout a udržet v příběhu každého, kdo se do něj pustí.

Mistr je jednoduše skvěle napsaný epický příběh, který má vše, co si člověk od dobré knihy přeje a věřím, že si tento velkolepý román zamiluje spousta čtenářů.

Oliver Pötzsch