Záhada písmene X

Recenze Andrea Simoglu | 9. července 2021

Vražda profesorky dětské psychologie, písmeno X vyryté do krku dalších obětí a indicie zavádějící nás k soutěži nadaných dětí slibují, že ani jedenáctý díl téhle úžasné série nás nenechá ani na chvilku vydechnout.

Zraněné dětské duše

Belinda Evansová byla starší žena, která dříve pracovala jako profesorka dětské psychologie. Její tělo bylo nalezeno na hřišti v Haden Hill Parku, přivázané ostnatým drátem k dětskému kolotoči. Kromě zranění, kterým Belinda na místě podlehla, našli vyšetřovatelé na jejím těle ještě písmeno X, které jí pachatel vyřízl na zadní část krku.

Belinda byla tak trochu zvláštní, a to především kvůli vztahu se svou sestrou Veronicou. Ta jí v podstatě neustále sledovala, věděla o každém jejím kroku, nespustila ji z očí. Přesto jejich vztah působí chladným dojmem. Veronica smrt své sestry nijak neoplakává, na první dojem se zdá, že jí tahle tragická událost vůbec nezasáhla, což potvrzuje i fakt, že jenom pár dní po její smrti začala s kompletním vyklízením jejího domu. Veronica navíc týmu vyšetřovatelů vůbec nepomáhá. Na otázky odpovídá úsečně a brzy vyjde najevo, že jim celou dobu cosi tají z jejich rodinné minulosti.

Pár dní nato je nalezena mrtvola Barryho Nixona, dětského terapeuta, jemuž někdo do těla zasadil dvě rány nožem, když si šel ven koupit noviny. I jemu vrah vyryl do zadní části krku písmeno X… umístění na hned na první pohled nenápadném místě těla nám podsouvá myšlenku, jako by tohle znamení bylo určeno oběti, nikoli komukoli jinému… A co víc – jeho mrtvé tělo leželo uprostřed bílé stopy namalované křídou do tvaru skákacího panáka.

Hned po prvních stránkách si čtenář může myslet, že je naprosto jasné, kdo je vrahem. Konec klubka se ale s každou další stránkou víc a víc zamotává, takže je pak v průběhu čtení naše představa o vrahovi víc a víc mlhavější. Indicie jsou očividné: oběti nějak souvisí s dětskou psychologií. Příběh nás postupně odkazuje k soutěži nazvané Rozumbradové, každoročnímu klání talentovaných dětí - malých géniů, jež doprovází jejich pyšní rodiče. Tušíme, že právě tahle soutěž bude v celém příběhu hrát důležitou roli. Třeba vraždil kdosi ze soutěžících. Někdo, komu bylo ukřivděno? Nebo někdo, kdo žárlil na své lepší spolu soutěžící?

Navíc je zde další, paralelní příběh a my nemáme nejmenší tušení, zda nějak souvisí s hlavním vyšetřováním. Jeden ze členů týmu vyšetřovatelů se má podílet na vyšetřování vraždy syna majitele benzínové pumpy. Případ je vzhledem ke svědeckým výpovědím zcela jasný. Jenomže právě ony výpovědi se záhy začnou rozpadat jak domeček z karet…

Pojedenácté s Kim Stonenovou

Dětské duše jsou již jedenáctým setkáním s Kim Stone, šíf inspektorkou halesowenské policejní stanice. Nevěřím, že by si tuhle literární postavu někdo dokázal neoblíbit. Na první dojem působí chladně, bez emočně a komplikovaně. Vzhledem k tomu, co všechno prožívala v dětství, se vlastně vůbec není čemu divit. V nitru je ale nesmírně citlivá, má smysl pro spravedlnost, a vždy jedná férově. Zamilovala jsem si ji už od prvního dílu téhle série, nazvaného Němý křik. Kromě samotných jednotlivých případů strašně ráda sleduji i vývoj jejího osobního života. Změny (i když ne nijak zásadní), kterými její duše prochází, její vazbu k psovi Barneymu, kterého se ujala poté, co byl jeho majitel zavražděn… S každým dalším dílem ji poznáváme a především jí víc a víc rozumíme.

Vzhledem k tomu bych všem doporučila (pokud je to ve vašich možnostech) začít sérii číst pěkně od prvního dílu a postupně se dostat až k tomu poslednímu. Věřím, že, stejně jako já, budete pak po dočtení jednoho dílu netrpělivě vyhlížet vydání toho následujícího.

Angela Marsonsová nasadila laťku opravdu vysoko už u prvního dílu a zatím si její úroveň dokonale drží. Krátké kapitoly udržují ideální tempo, kterým se příběh řítí. Stránky obracíte doslova jednu za druhou a řádky textu bez nadsázky hltáte. Příběh samotný je, jako všechny ty předchozí, neskutečně originální, drží vás v pozornosti a nutí přemýšlet nad tím, jak ho pojmout, rozmotat a objasnit. Doopravdy neskutečně napínavé čtení! … Kdy že má vyjít další díl? …

Andrea Simoglu

Angela Marsonsová