Sladká kniha o nesladkých věcech

Recenze Andrea Simoglu | 16. června 2021

Nalaďte svou mysl na romantickou notu, připravte si kapesníky a obrňte svoje nervy. Stojí před vámi totiž silný příběh, který vás chytí za srdce nejen coby milostný román, ale i vyprávění se silným tématem.

Nový začátek v Bostonu

Obrátit svět naruby dokáže i jediná vteřina. A přesně to je případy Lily. Tahle žena neměla zrovna na růžích ustláno a její život byl až doposud poměrně komplikovaný. Smrt jejího otce jako by však „očistila štít“ a ona mohla začít žít znova.

Pro nový začátek si vybrala město Boston. Má v plánu rozjet vlastní obchod s květinami, našla si nové přátele a do života jí zásadně vstoupil nový muž – neurochirurg Ryle. Všechno vypadá strašně hezky a nadějně, ale realita nakonec Lily přesměruje na jinou kolej.

Lily Bloomová ve své podstatě připomíná ostatní ženské hrdinky z předchozích knih Colleen Hooverové: je krásná, chytrá a přidrzlá. A pokouší se začít znovu. Ve srovnání s ostatními knižními hrdinkami téhle spisovatelky má ale Lily opravdu složitou minulost a neradostné dětství. Téma, které se v téhle knížce rozebírá, rozhodně není lehké a mně se příběh mnohdy opravdu nečetl zrovna snadno.

Setkání na bostonské střeše

Lily a Ryle se poprvé potkají na jedné z bostonských střech, kde se oba chtějí oddávat samotě a přemýšlení: Lily nad svou minulostí a smrtí otce, Ryle nad tím, co všechno se mu v životě podařilo zpackat. Zatímco Rylemu stačí nezávazný vztah, v němž bude hlavní roli hrát sex, Lily, touží po mnohem silnější vazbě, romantice a lásce. Tenhle propastný rozdíl se jim ale podaří překonat, i když jen na chvilku.

Že se oba nakonec pokouší změnit se pro toho druhého, možná čeká jenom čtenář věřící v klišé o tom, že protiklady se přitahují. Ale je to tak: Ryle se snaží být lepším člověkem a Lily je pro něj silným hnacím motorem. Jí se zase daří otevřít si své vysněné květinářství, při čemž jí pomáhá Ryleho sestra. Mají se rádi a oba dosáhli toho, po čem toužili.

Dávná láska na scéně

První setkání Lilyiny matky a Ryleho v restauraci je pro Lily přímo osudné. Potká se tady totiž s Atlasem, svou dávnou láskou, bezdomovcem, s nímž zažila své první milování. Nikdy na něj nezapomněla a to, že k němu stále něco cítí, potvrdí nejen setkání v oné restauraci, ale i další dny. A Ryle cosi tuší a začne žárlit. Jejich hádka se vyhrotí až do extrémní podoby - do okamžiku, který Lily, donutí vzpomenout si na svého mrtvého násilnického otce. Ryle ale přece nemůže být jako on!

Lily si i přes všechny pochybnosti bere v Las Vegas Ryleho za muže a věří, že jí nemůže potkat stejný osud jako její vlastní matku. Že svatbou svůj osud zpečetila, jí bohužel dochází až poté, co se násilí ve vztahu stupňuje a opakuje.

Modlila jsem se, aby se právě v tento okamžik na scéně znovu vynořil Atlas a zachránil ji. Autorka mé přání vyslyšela. Lily bere zavděk útočištěm, které jí Atlas nabízí, a my začínáme nabývat dojmu, že happy end už je nadosah.

Jenomže Lily se dozvídá, že je těhotná, a že nosí dítě násilnického muže, s nímž už nechce být…

Závěr knihy byl pro mě hodně silný, a i když jsem ho tak trochu předvídala, naplnil má očekávání. Celý příběh je skvěle vystavěný, baví vás a zahrnuje kromě prvků romantického příběhu i jiné zápletky a hlavně vážná témata.

Kromě hlavní linie (vyprávění samotné Lily), máme možnost sledovat také deníkové zápisky z doby přibližně deset let staré. Tyto zápisky Lily adresuje populární moderátorce Ellen. Celá tahle linie pro mě byla zajímavá a příběh hezky oživovala. V závěru jsem se navíc dozvěděla, že příběhem autorka vzkřísila temné stránky své vlastní minulosti, což hodně oceňuji a knize to rozhodně dodává na originalitě.

Od téhle knihy jsem čekala romantickou oddechovku, ale dostala jsem mnohem víc. Tíživější téma bude pro mnohé čtenářky možná nelehké, nicméně rozhodnutí Lily, její síla a odhodlání může být inspirací pro všechny, které podobný osud v životě potkal.

Autorka recenze: Andrea Simoglu

Colleen Hooverová