Aby matka zachránila své dítě, je ochotna podstoupit i nemožné...

Recenze Vybíráme z médií: Idnes.cz | 10. června 2021

Dvě ženy, dvě matky. Ačkoliv se neznají, jejich životy se protnou, když se nad Evropou začnou stahovat temná mračna nacistické moci.

Dítě na nástupišti je román britské autorky Gill Thompson, který v českém překladu vydalo nakladatelství Euromedia Group. Příběh zasazený do období druhé světové války je inspirován osudy dětí z Kindertransportů, které organizoval britský makléř a humanitární pracovník Nicholas Winton. V roce 1939 tak zachránil 669 převážně židovských dětí z okupovaného území Československa, když je stačil několika vlaky odvézt do Velké Británie dříve, než museli nastoupit na transport do koncentračních táborů.

Hlavními hrdinkami románové fikce Dítě na nástupišti jsou dvě ženy z různých koutů Evropy. Píše se rok 1939 a mladá česká židovka Eva je matkou pětileté holčičky Miriam, pro niž by udělala cokoliv. Když dojde k nacistické invazi, je Eva rozhodnuta poslat malou dcerku, i proti vůli manžela a vlastnímu zlomenému srdci z odloučení, pryč z Československa do bezpečí Anglie.

Druhou ženskou hrdinkou je Angličanka Pamela, manželka vysokého úředníka britského ministerstva zahraničních věcí a matka dospívajícího chlapce Willa. Pamela se s velkým zápalem věnuje charitativní činnosti, s vypuknutím války se její snaha ještě zvyšuje. Přihlásí se jako dobrovolnice do programu, který pomáhá židovským dětem dostat se z okupovaných zemí do Anglie.

Souhrou okolností se malá Miriam dostává v Anglii do Pameliny rodiny. Naopak Eva se spolu se svými blízkými ocitá v koncentračním táboře v Terezíně. Další osud všech hrdinů je nejistý. Nikdo netuší, co mu příští dny přinesou, zda válku přežije a znovu se shledá se svými blízkými...

Gill Thompson při svém vyprávění pokrývá období více jak 30 let. Příběh začíná rokem 1930 a končí epilogem roku 1968. Během toho se úhel náhledu mění a střídá - dění sledujeme prostřednictvím členů obou rodin. Pamelinu touhu pomáhat i snahu co nejvíce ochránit děti tak pravidelně střídá pohled na Evin těžký táborový život v terezínském ghettu.

I v pekle však existuje malý kousek naděje. A tou je v tomto případě hudba. Eva jako bývalá nadaná klavíristka, která hraní pověsila na hřebík před lety po hrůzném násilném zážitku, nachází mezi zdmi terezínské pevnosti útěchu právě v hudbě a hře na klavír. Tóny prostupují celým příběhem, který nese všechny atributy dobrého historického románu.

Autorka míchá směsici nejrůznějších lidských emocí - prim tu hraje mateřská láska, odvaha i naděje. Ve svém počínání je Thompson vlídná a jemná, zároveň však i nepředvídatelná. Vzhledem k tomu, že spíše klouže po povrchu, než aby se nořila do hlubin nitra hrdinek, nechává často i dlouhé časové úseky uplynout, aniž by dobu obsáhla ve vyprávění. Vytváří tím tak jistý odstup, dovoluje čtenáři sledovat děj racionálníma očima bez potřeby zbytečné srdceryvnosti a patetičnosti.

Dítě na nástupišti je čtivý historický román, v němž se na pozadí války zrcadlí velké ztráty i osudové náhody, odvaha či zklamání. Autorka je v uchopení českých reálií téměř bezchybná. Její kniha rozhodně stojí za přečtení.

Hodnocení: 85 %

Autor: Eva Šamánková