Chlapec, krtek, liška a kůň aneb Poklad do každé knihovničky

Recenze Barbora Mikešová | 7. června 2021

Vybavíte si knihu, která na vás udělala dojem? Nejenom takovou, která vám vykouzlila úsměv na tváři a třeba vás rozesmutnila. Ale tu, která vámi hluboce rezonovala a o níž jste s naprostou jistotou věděli, že jste ji právě v TEN osudný moment měli držet v rukou, listovat jí a číst ji?

Někomu by na mysl mohl vyvstat například Malý princ a jinému zas Jonathan Livingston Racek. A přesně TAKOVÝ poklad je Chlapec, krtek, liška a kůň.

„Myslím, že divočina je trochu jako život – někdy děsivá, ale krásná.“

Balada o životě

Kniha Chlapec, krtek, liška a kůň vypráví o krásách života. Je nádhernou baladou o laskavosti, obavách, naději, zranitelnosti, přátelství i lásce. Prostřednictvím rozhovorů mezi čtyřmi náhodnými přáteli z lidské i zvířecí říše nabízí autor výjimečný čtenářský požitek, který je vhodný pro kohokoliv. Nehledě na svůj věk. Ty nejmenší donutí autor, Charlie Mackesy, se ptát, a nás starší zas se zastavit, zamyslet a odpovídat. Sobě i druhým.

Byla nebyla. Na severu Anglie kdysi chladná krutá zima

Za unikátním příběhem malého chlapce, mlsného krtka, ostražité lišky a něžného koně stojí Charlie Mackesy, který o sobě říká, že se narodil během velmi chladné zimy na severu Anglie. Nikdy nestudoval uměleckou školu, ale po několik měsíců se učil v Americe od malíře portrétů. Charlieho tvorbu můžete najít nejen v knihách, ale také na veřejných prostranstvích, a to například v Londýně, ale i jinde po celém světě. Teď ale zpátky k jeho knize.

Chlapec, krtek, liška a kůň

Příběh o zvědavém chlapci a jeho třech zvířecích přátelích vypráví autor nejen prostřednictvím dialogů, ale také skrze podmanivé a naprosto jedinečné ilustrace vytvořené tuší. Právě ty zdobí každou stranu v knize a podtrhují samotnému příběhu onu unikátnost.

„Rozhodnout se, jak se k věcem postavíme. To je jedna z našich největších svobod.“

Příběh o čtyřech přátelích spatřil světlo světa v roce 2019 a stal se celosvětovou senzací. Jednoznačným fenoménem. Své čtenáře si bleskurychle získal téměř po celém světě napříč všemi generacemi. Chlapec, krtek, liška a kůň je ódou o životě, včetně obav i krás, které k němu neodmyslitelně patří. Nabízí mnoho dechberoucích ilustrací, hlubokých myšlenek, ale také těch, které jsou zcela zjevné, jen je třeba si je čas od času zkrátka a dobře připomenout.

Do kterékoliv knihovničky

Chlapec, krtek, liška a kůň je skvost, literární poklad, který by měl mít ve své sbírce nejen bibliofil, ale také ten nejmladší z nás.

Barbora Mikešová @bunburistka