Jako hvězdy v temné noci

Recenze Vybíráme z médií: Chrudimka.cz | 19. května 2021

Máte rádi knihovny? Procházet se mezi regály a vybírat si knížky, které si chcete přečíst? Představte si, že žijete v kentuckých horách, píší se třicátá léta 20. století a jedinou dostupnou možností, jak se ke knihám dostat, je pojízdná koňská knihovna.

Doba je navíc taková, že ženy mají ve společnosti své místo pevně dané. Kde? V kuchyni a u dětí. Čtení? Kdo to kdy viděl? Takže není divu, že zejména mužské části obyvatelstva horského městečka Baileyville je myšlenka pojízdné knihovny, se kterou přišla Eleanor Rooseveltová, značně proti chuti. Naštěstí se projekt uskutečnil a neotřelá knihovna s knihovnicemi rozvážející čtivo na koních mohla být otevřena navzdory podmračeným pohledům pánů tvorstva. A že to něžným knihovnicím osladí, na to vemte jed!

Jednou z dobrovolných knihovnic je Alice Van Cleveová, temperamentní Angličanka, která věřila, že jí svatba s jedním z nejkrásnějších mužů v Baileyville pomůže uniknout nudnému životu v upjaté Anglii. Jenže nic není takové, jak si představovala, a tak s radostí vítá možnost stát se dobrovolnicí v koňské knihovně. V práci se setká s dalšími ženami, které se vymykají tehdejším společenským konvencím a v pojízdné knihovně mají možnost být samy sebou. A opět se vkrádá nezbytná otázka, dovolí jim to sešněrované Baileyville?

Jojo Moyes je autorkou mnoha románů, které chytly za srdce  čtenáře (nebo spíše čtenářky) celého světa. A pokud se tak ještě nestalo, troufám si říct, že to tato kniha, nazvaná poeticky Jako hvězdy v temné noci, změní. Oblíbené spisovatelce se podařilo do čtivé podoby přenést hned několik témat. Prvním je samozřejmě láska a partnerské vztahy. Alice se potýká s nezájmem svého manžela. Prolomit ledy je velmi těžké, navíc jim do vztahu zasahuje despotický tchán. Dalšími tématy je vnímání žen v tehdejší společnosti a také rasová segregace. V případě tohoto románu se nejedná pouze o milostnou romanci, ale o příběh, který má velký přesah. A to, že si jako stěžejní zápletku vybrala propagaci knihoven a četby jako takové, je třešinka na dortu, která potěší milovníky těchto institucí.

Hrdinky knih Jojo Moyes mají všechny jeden společný rys. Než se jim podaří dosáhnout osobního štěstí v životě i v lásce, musí překonat spoustu nástrah. Stejně je to v případě Alice Van Cleveové a jejích kamarádek, jejichž poutavé osudy autorka zasadila do nepříliš známých historických reálií. Jojo Moyes je skvělou vypravěčkou, která klade důraz na vzájemné mezilidské vztahy a stejně tak i na prostředí, jenž v příbězích hraje neméně významnou roli. Její romány tak zaujmou stejně, ať se odehrávají v kterémkoliv časovém období a jsou netrpělivě vyhlíženy čtenářkami napříč kontinenty.

Barbora Javorková

Jojo Moyesová