Na úsvitu dějin

Recenze Kristina Heklová | 8. dubna 2021

Kdybyste si mohli vybrat, ve které historické éře byste si chtěli zkusit žít, která by to byla? Každá má jistě svá pro a proti, ale raný středověk patří k těm vůbec nejnebezpečnějším. Právě do této doby nás přivádí i nová kniha Kena Folletta.

Ken Follett je velmi známým britským autorem historických románů, a především ho můžete znát díky sérii Pilíře země. Tato série nám vypráví příběhy ze středověku a pyšní se svou monumentálností a epičností. Jinak tomu není ani u knihy Večer a jitro, která je v podstatě nultým dílem této strhující série. Pokud jste tedy četbu Pilířů země odkládali a nebyli jste si jistí, zda se Vám bude líbit, můžete sáhnout po této nové knize, ponořit se do hlubin raného středověku a vyzkoušet, co Ken Follett nabízí.

Dějem knihy nás provázejí osudy tří hlavních hrdinů, z nichž se jako s prvním setkáváme v roce 997 s mladíkem Edgarem, jenž žije v anglické vesnici se svými rodiči a dvěma staršími bratry. Edgar se však zamiluje do mladé ženy, která je ale bohužel provdaná. Nic méně ona svého muže nesnáší a brzy vzplane láskou k Edgarovi. Mladí zamilovaní se rozhodnou, že společně uprchnou a začnou od začátku na nějakém jiném místě. Ve chvíli, kdy se Edgar chystá opustit svůj rodný dům, ale vesnici napadnou Vikingové, kteří ničí, rabují, zabíjí a znásilňují. Tato tragická událost otřese Edgarovým světem i jeho plány.

Dalším naším společníkem v ději je mnich Aldred, který ve svých chlapeckých letech nebyl zrovna ideálním služebníkem božím a má ve své minulosti vážný prohřešek. Aldred si ovšem svou chybu uvědomil a od té chvíle se snaží být nejlepší verzí sama sebe. Svůj život zasvětil bohu, rozvoji vzdělanosti a pomoci bližním. Jeho osudy taky nejsou nejlehčí, ale jeho vynalézavost a inteligence je mu skvělým pomocníkem.

V neposlední řadě se setkáváme s mladou šlechtičnou Ragnou, což je dívka plná optimismu, který místy hraničí až s naivitou. Její romantickou duši ale vyvažuje silný smysl pro spravedlnost a touha pomáhat těm, kteří si to zaslouží. Ragna, jakožto dcera hraběte, má být přislíbena vlivnému francouzskému šlechtici, ale její srdce zahoří láskou k jinému muži. Ví, že tak jako tak bude muset opustit domovinu, vypořádávat se s novými lidmi a zvyky, ale z celého srdce si přeje, aby to bylo po boku muže, jehož miluje z celého srdce.

Osudy všech tří postav jsou nesmírně zajímavé a především rozmanité. Ostatně jako celý tento opus. V knize Večer a jitro se najde pro každého čtenáře něco. Najdete zde romantiku, ze které se vám bude tajit dech, ale nebudete mít pocit, že vám z její sladkosti vypadají všechny zuby. Na své si samozřejmě přijdou milovníci historie, ale především ti ze čtenářů, kteří mají rádi intriky, které se odehrávají na panských dvorech, protože to bylo něco, co dokázalo roztřást půdu pod nohami nejednoho vysoce postaveného člověka a zničit život člověku obyčejnému. Takovýchto zvratů je v knize opravdu požehnaně a vždy vás dokážou překvapit svou záludností.

Tato kniha je napínavým a struhujícím příběhem z dávné historie, která je napsána tak čtivě a poutavě, že ani nebudete vědět, kam se těch téměř 800 stran podělo a za hlavní hrdiny budete i dýchat. Pokud se tedy bojíte rozsahu Follettových knih, mohu vás ubezpečit, že až je dočtete, budete si přát, aby měli ještě více stran.

Ken Follett
459 Kč