Cestou necestou Severní stezkou

Recenze Knižní klub | 17. března 2021

Vydejte se na cestu stezkou táhnoucí se napříč Českou republikou od jejího západního cípu až tam, kde na východě její hranice končí. Povede vás přitom Severní stezka, jedinečná kniha trasující cestu vinoucí se podél severních hranic naší republiky.

Máme před sebou výjimečnou knihu. Její autor, Jan Hocek, je zároveň autorem projektu s názvem Via Czechia, jehož cílem je nabídnout ucelené dálkové trasy Českou republikou, a to nejenom pro pěší, ale také pro cyklisty a lyžaře. Na webových stránkách Via Czechia se můžeme dozvědět o prozatím dvou zmapovaných stezkách, Severní a Jižní. Z anotace knihy Severní stezka vytušíme, že tyto dvě trasy by měla časem doplnit také Stezka středozemím, která propojuje nejsevernější a nejjižnější bod České republiky.

Pojďme se spolu nyní vypravit na pouť podél severních hranic naší země, všude tam, kam nás zavede Severní stezka…

Čím pro nás vlastně Severní stezka může být? Jak velký kus země si pod tímto označením máme představit? Severní stezka je dálková trasa dlouhá 1 058 km, protínající 18 pohoří a zeměpisných celků, 8 chráněných krajinných oblastí, 2 národní parky, několik přírodních rezervací a spoustu přírodních památek. Jestliže byste se na tuto cestu rozhodli vydat a podařilo-li by se vám projít ji celou, stanuli byste na nejvyšším, nejnižším, nejzápadnějším i nejvýchodnějším místě České republiky.

Celou trasu zmapoval a sám prošel Jan Hocek, vystudovaný tělocvikář a biolog, jinak také cestovatel, fotograf a průvodce, který procestoval většinu velkých treků v různých zemích světa. Možná jste se s ním již seznámili prostřednictvím jeho předchozích knih. Vydal například knihu Nejhezčí túry světa, Nejhezčí dobrodružné výpravy po Česku a Slovensku a další. Severní stezku (stejně tak jako tu Jižní) sám prošel a projel na kole, vyfotografoval a zaznamenal aktuální stav celé této trasy a především o ní sepsal knihu. Celým projektem se zabýval po většinu roku 2020.

Pěšky, na kole či na lyžích

Nejste-li zdatný turista a milovník dálkových pochodů, klidně čtěte dál a možnost projít si Severní stezku nezahazujte. Je totiž rozdělená do 47 denních tras a logických úseků, které lze projít i samostatně. Průměrná délka denních etap je 20 – 25 km, přičemž u každé z nich je zmíněna možnost, kde se ubytovat. Jednotlivé uzlové body jsou dobře dostupné veřejnou dopravou, takže je můžete absolvovat i po částech, čistě podle své chuti, kondice a možností.

Cyklistická varianta téhle stezky je dlouhá 1 140 km a časově by vám mohla zabrat 2-3 týdny. Na lyžích pak můžete projet velkou část stezky. Nabízí totiž celkem 632 tras pro lyžaře. Nadchla mě také možnost absolvovat část stezky na lodi.

Cestou přes česká pohoří

Hned na začátku knihy se nejdříve seznamujeme s nejznámějšími dálkovými treky ve světě. Autor zmiňuje například Pacifickou hřebenovku v USA, The Great Trail v Kanadě nebo Snowman Trek v Bhútánu. V další kapitole se přesouváme k tématu turistických stezek v České republice včetně těch dálkových.

Po obecných informacích týkajících se Severní stezky se můžeme na tuhle trasu podívat také v číslech. Hodně se mi líbilo zpracování podrobné tabulky, která uvádí všechny úseky (pohoří či zeměpisné celky), za jak dlouhou dobu je člověk projde pěšky (nebo na lyžích či na kole), jaká je celková délka každé z etap a také kde začíná a kde končí. Člověk si pak může jednoduše vybrat, která z etap by mu vyhovovala, pokud stezku nechce projít celou.

Jednotlivé kapitoly jsou následně rozděleny dle jednotlivých pohoří nebo zeměpisných celků, kterými Severní stezka prochází:

• Smrčiny
  • Krušné hory
  • Labské pískovce a České Švýcarsko
  • Lužické hory
  • Ještědský hřbet
  • Jizerské hory
  • Krkonoše
  • Broumovská vrchovina
  • Orlické hory
  • Králický Sněžník
  • Rychlebské hory
  • Hrubý Jeseník
  • Nízký Jeseník
  • Moravská brána a Podbeskydská pahorkatina
  • Moravskoslezské Beskydy

Každá z kapitol je velmi hezky a především přehledně zpracovaná. Zabývá se pohořím či zeměpisným celkem obecně, pak z hlediska turistiky a nakonec v návaznosti na Severní stezku. Dozvíte se, jak je tato etapa dlouhá, kde všude se zastavit, kam se podívat, kde případně přenocovat. Samostatné podkapitolky jsou věnovány cyklistické a lyžařské variantě.

Text doprovází krásné barevné fotky a především mapy, které jsem moc ocenila, jelikož mi pomohly ihned se zorientovat v geografii konkrétního úseku. Všechny hlavní zajímavosti jsou vždy graficky odděleny v zeleném rámečku, takže se čtenáři neztratí kdesi v textu. Přínosná byla pro mě i mapa ukazující převýšení, které na trase budete muset překonat. Často v textu najdete také samostatné oddělené celky zmiňující nějaký autorův poznatek, pověst nebo střípek z putování.

Severní stezka je pro mě kniha, které si velice vážím. Nejenom, že mě seznámila s místy, kde jsem nikdy nebyla, nejenže mi dala plno tipů na výlety a bavila mě po celou dobu, kdy jsem ji četla, ale především má veliký přínos pro všechny pěší turisty, lidi milující cyklistiku i lyžování a obecně ty, kteří mají rádi zemi, ve které žijeme, a chtějí ji poznávat. A ať už se z nějakého důvodu nemůžete vydat Severní stezku poznávat na vlastní kůži, věřte, že stránky téhle úžasné knihy jsou báječným způsobem, jak se na ni přenést alespoň v představách.

Zveme Vás na přednášku Jana Hocka Severní stezka - Českem od západu k východu, která se koná v pondělí  29. března od 19:00.