Zatraceně čtivý thriller

Recenze Vybíráme z médií: Page | 5. března 2021

New York ochromil strach. Město tyranizuje odstřelovač s téměř nadpřirozenými schopnostmi. Jediný, kdo ho může zastavit, je bývalý agent FBI Lucas Page. A to je právě ten problém.

Přiznejme si, že o literárních debutech, obzvlášť v žánru thrilleru, si nikdo nedělá přehnané iluze. Když je originální zápletka, pokulhává jazyk, a některé prvotiny jsou dokonce tak neohrabané a šroubované, až se stydíte za autora. V případě thrilleru Město plné oken jsou však obavy naprosto zbytečné. Robert Pobi vytvořil něco, co je radost číst a co má všechny znaky kvalitní literatury. To, že jde o strhující a zatraceně čtivý thriller, se rozumí samo sebou.

Pobi svůj příběh vypráví s lehkostí a nadsázkou. Z žánrových klišé si dělá legraci a hlavního hrdinu nebere nikterak vážně. Lucas Page by se v rukách méně schopného autora mohl lehce proměnit v toporného panáka vzbuzujícího posměch, ale takhle je to plnokrevná postava, které věříte každé slovo. Lucas je typem pomilováníhodného padoucha a vy se do něj (ano, pánové, to se týká i vás) zamilujete navzdory jeho povaze. Lucas si zakládá na tom, že ho ostatní nesnáší, a když muže, prudí a prudí.

Z rozháraných rodinných poměrů vzešlo geniální dítě. Lucas se vydal na dráhu astrofyzika a dnes patří k největším odborníkům v tomto oboru. Kdysi pracoval pro FBI, což je věc, na kterou by nejraději zapomněl. S bývalými kolegy má nevyřízené účty a jeho zranění mu stále připomínají, jak málo stačí, aby se z vás stal mrzák. Ačkoliv je znechucený tím, že ho obklopují tupci, a při vlastních přednáškách usíná nudou, pořád je to lepší než pronásledování vrahů. Když se v New Yorku objeví tajemný odstřelovač se setsakramentsky přesnou muškou, FBI požádá o pomoc Lucase jakožto odborníka na dráhy střel.

Nám je jasné, že se nechá zlákat, ale Lucasovi to chvíli trvá. Přesně tak dlouho, abychom si vychutnali jeho jízlivé hlášky a hodně černý humor. Robert Pobi je jeden z mála autorů, kteří nezapomněli na to, že i k detektivkám patří vtip a že není nutné brát všechno tak zatraceně vážně. Lucas si hraje na vzorného manžílka a pěstouna, ale svou podstatu nezmění. Však to znáte. Jednou agent, navždycky agent. Jakmile se pustí do vyšetřování, ubude dialogů a slovních přestřelek, a naopak přibude akce či popisu policejní práce.

Město plné oken se promění v nefalšovaný akční thriller, jaké Američané tak rádi píšou. Tempo příběhu je zběsilé, zápletky komplikované a na vás čeká řada překvapivých zvratů a šokujících odhalení.

Lucas Page vám bude postupně odkrývat svá tajemství a vy čtete pozorně. Všechno souvisí se vším a jakákoli prkotina muže být ve skutečnosti stopou. Město plné oken volá po filmovém zpracování a pánové Jeery Deaver a James Patterson by měli zbystřit, protože jim vyrůstá silná konkurence. Máte-li rádi drsné příběhy, které nejsou pro padavky, rozhodně si tuhle knížku nenechte ujít. A věřte mi, že nadchne i ženské čtenářky. Důvodů je hned několik, a až si knihu přečtete, oceníte tenhle můj vtípek. Lucas Page by ho ocenil určitě.

Autor: Veronika Černucká

Robert Pobi