Maupassantův raný román v novém překladu

Recenze Vybíráme z médií: Právo | 4. března 2021

Osud idealistické hrdinky Jeanne de Lamarové, které se navzdory dobrosrdečnosti dostává od jejích nejbližších jen hořkých zklamání.

Knihu Jeden život vydalo v novém překladu Dany Melanové nakladatelství Odeon.

Klasik francouzské literatury druhé poloviny devatenáctého století Guy de Maupassant začal psát Jeden život ve věku sedmadvaceti let a publikoval jej v roce 1883. Jeho první román z celkových šesti předcházel vrcholnému Miláčkovi vydanému o dva roky později, který se dodnes z autorovy tvorby, zahrnující také stovky povídek, několik cestopisů i básnickou sbírku, nejvíce skloňuje.

Jeden život dějově zasadil do rodné Normandie, čímž korelace příběhu s autorovými prožitky nekončí. Hlavní protagonistka ze středostavovské rodiny, která se neprozřetelně vdá za šlechtice, jenž se po sňatku vyjeví jako násilný prostopášník, se nápadně podobá Maupassantově matce Laure, jež se s jeho agresivním otcem Gustavem rozvedla, když bylo chlapci jedenáct let.

Románová Jeanne zažívá rozčarování i poté, co odhalí nevěru svých rodičů, nebo když ji zrazuje nevydařený syn, jehož postava připomíná spisovatelova mladšího bratra Hervéa.

Maupassant pečlivě prokresluje psychologii svých postav a podává krásné popisy krajiny, kterou miluje a dobře zná. Je to silný román, a i když jeho děj plyne zdánlivě klidně, není v něm nouze o vyhrocené, dramatické a tragické situace, které přináší hrdinčin neveselý život. Nejsilnější je ovšem právě v líčení Jeanne, která se mění z veselé a hýčkané dívky v zatrpklou nešťastnou ženu. Jde o dokonalou ukázku dobového života ženy,“ řekla Právu překladatelka Dana Melanová.

Román vyšel v tuzemsku několikrát, naposledy jej pod názvem Příběh jednoho života vydalo roku 1970 nakladatelství Práce v překladu Luďka Kárla. Filmové verze díla vznikly dosud dvě, první v roce 1958 v režii Alexandra Astruca s českým titulem Láska bez předsudků, novější adaptace režiséra Stéphana Brizéa měla premiéru před necelými pěti lety.

Autor: Kristýna Čtvrtlíková

de Maupassant Guy
259 Kč