Jeden za všechny a všichni za jednoho

Recenze Kristina Heklová | 22. února 2021

Když se malých dětí zeptáte, čím by chtěly být, někteří vyhrknou kosmonaut, jiní popelář, princezna nebo superhrdina. Věřím ale, že se najdou i tací, kteří chtějí být špionem. Pracovat v utajení, bojovat proti zlu a získávat přísně tajné informace.

Leila Meachamová dříve pracovala jako učitelka anglického jazyka, ale nyní je spisovatelkou a také autorkou knihy Vážka, která nás přivádí do Paříže v období druhé světové války. Toto období bylo velmi kruté a náročné pro všechny lidi. Všude samá bída, násilí, hlad a především strach. Nikdo nevěděl, co se stane následující den. A netušili to ani hlavní hrdinové Vážky.

Sam je stavebním inženýrem, který má před sebou zářnou budoucnost, ale sám velmi často pochybuje o své minulosti, především o svém původu. Bridgette studuje na vysoké škole módní návrhářství a má na dosah vysněnou práci u věhlasné hollywoodské módní návrhářky. Chris by mohl být jedním z nejlepších trenérů a učitelů v Texasu, kdyby ovšem nebyl původem Němec. Brad má jediný cíl - postarat se o svou matku a sourozence. A Viktoria… Viktoria je vtělením elegance, důstojnosti a její talent v šermu by jí mohl závidět nejeden muž.

Těchto pět, na první pohled, velmi odlišných mladých lidí má své sny a cíle, které se jim ovšem rozplynou před očima. Proto se jeden po druhém rozhodnou přijmout nabídku OSS, a tak se přidají k americkým tajným službám. Z našich doteď obyčejných lidí se díky výcviku stane špionážní tým s krycím jménem Vážka, který je vybrán a speciálně vycvičen pro tajnou operaci v Paříži, kde se členové Vážky mají vmíchat mezi obyčejné lidi, ale zároveň se dostat do blízkosti nacistů, kteří již v té době násilně okupují Paříž a celou Francii.

Něco takového je jistě nelehký a velmi nebezpečný úkol, ovšem každý člen Vážky se zdá být na výsost chytrý a schopný. Všem jsou přiděleny úkoly a krycí jména a jejich výpravě už tedy nic nebrání. V září roku 1942 začíná jejich mise.

Vážka je sice románem z druhé světové války, ale rozhodně není jako ostatní. I zde vidíme hrůzné dopady této historické události, ovšem vše prožíváme s hrdiny, kteří se rozhodli, že v utajení odjedou do cizí země a pokusí se získat informace, které by mohli zvrátit průběh války ve prospěch spojenců.

Díky tomu, že členové Vážky jsou nejen „vojáky“, ale i obyčejnými lidmi, prožíváme s nimi také zcela obyčejné a každodenní záležitosti, milostná vzplanutí nebo projevy soucitu a lidskosti na místech, kde by to člověk opravdu nečekal.

Celou knihu prostupuje notná dávka napětí, která je podtržena krátkým rozsahem kapitol, děj k sobě čtenáře připoutá a nepustí až do posledního slova. Díky brilantnímu prokreslení postav pro mě nebylo vůbec náročné si naše hlavní hrdiny oblíbit a prožívat s nimi všechna nebezpečí, do kterých se dostali. Jednotlivé členy Vážky si musíte oblíbit, protože jsou naprosto obyčejní a výjimeční zároveň. Každý z nich je úplně jiný, ale dohromady dokážou fungovat jako jedno tělo a jedna duše, protože i přesto, že se téměř neznají, cítí, že jeden bez druhého by už nemohli být.

Román Vážka je intenzivním čtenářským zážitkem, který si můžete užít v prostředí válečné Paříže a ve společnosti skvělých hrdinů, s nimiž se opravdu nudit nebudete.

Leila Meachamová
359 Kč