Dojemný příběh

Recenze Vybíráme z médií: Chrudimka.cz | 10. února 2021

V roce 2013 se australská premiérka Julia Gillardová omluvila svobodným matkám, kterým úřady v 50. až 70. letech odebíraly děti již v porodnici. Na základě těchto skutečností napsala Kelly Rimmer dojemný příběh.

Příběh románu Utajená dcera se mohl stát minimálně jedné z desetitisíců žen, které si své novorozené miminko nemohly ani pochovat.

Hlavními hrdinkami jsou tři dámy – Sabina, Lilly a Megan. Sabině se blíží čtyřicítka a teprve teď se s manželem rozhodla mít dítě. Celá nadšená chtěla tuto radostnou novinku sdělit svým rodičům. Jaké však bylo nepříjemné překvapení, když se místo gratulací dočkala oznámení, že je adoptovaná. Sabině se zhroutil její dosavadní poklidný život jako domeček z karet. Kousek po kousku poodkrývá tajemství svého zrodu až do roku 1973. V tomto roce byla do azylového domu v Orange přijata šestnáctiletá dívka Lilly. Je těhotná a šance, že by si mohla dítě nechat, je velmi mizivá.

Děj má dvě časové osy. Ta první se odehrává v roce 2012 a vypravěčkou je Sabina. Od života dostala velmi mnoho – lásku rodičů, kvalitní vzdělání a spoustu příležitostí. Leckteré dítě by jí mohlo závidět. Druhá časová rovina se odehrává v roce 1973 v azylovém domě v Orange. Vypravěčkou je Lilly. Je jí šestnáct, je zamilovaná a těhotná. O jejím životě se dovídáme prostřednictvím dopisů, které píše svému milému. Třetí vypravěčkou je Megan, která je spojníkem obou časových linek. Mnoho let se snaží s manželem otěhotnět, ale po nesčetných potratech odsouvá mateřství stranou. V onen rok začala pracovat ve zmiňovaném azylovém domě jako sociální pracovnice.

Každá mince má rub a líc. Proto se na tento příběh nelze dívat jen černobíle. Na jedné straně tu máme šestnáctiletou dívku pocházející z početné přistěhovalecké rodiny, která si příliš nežije v blahobytu. Rodiče nejsou nakloněni jejímu nečekanému těhotenství, přítel začal studovat na vysoké škole. Dokázala by se o své dítě za těchto podmínek postarat? Na straně druhé je tu manželský pár, který se miluje, oba jsou finančně zabezpečeni a mají otevřené srdce. Jistě, ne všechny rodiny musí být podle jednoho vzoru, ale jak byste se zachovali v tomto konkrétním případě?

Autorka má na svém kontě několik velmi úspěšných knih. Ví tedy, jak napsat román, který vás přinutí se zamyslet nad složitými životními osudy. Všechny tři ženy vykreslila přirozeně a velmi rozdílně – Meg je sice odtažitá a v otevřených citech zdrženlivá, ale svou rodinu zbožňuje. Vše musí být na svém místě, nesnáší zbytečnosti. Oproti ní je tu (už dospělá) Lilly, její živelnost si čtenář zamiluje. Je dobrosrdečná, láska z ní vyzařuje na míle daleko. Sabina je se svými emocemi někde uprostřed.

Kelly Rimmer se také podařilo vystihnout různost prostředí a životních podmínek. Zvolila též téma, které je pro mnohé čtenáře hodně citlivé – ve hře jsou totiž nevinné děti, které se neumí bránit.

Autorčin styl psaní je čtivý. Čtenář ocení jazykovou stránku textu, nejsou tu žádná hluchá místa, u kterých byste se mohli nudit nebo přeskakovat část příběhu. Kurzívou je kladen důraz na některá slova. Netuším, jak je to přímo v originále, ale v českém překladu mi přišlo, že zvýrazněné písmo je na slovech, která bych nevybrala jako ta nejvíce důležitá.

Utajená dcera je silný příběh, který se vám dostane pod kůži. Zaměřuje se především na rodinu, vztahy v ní, soudržnost, podporu i sílu mateřské lásky. Cílovou skupinou se zajisté stanou čtenáři, kteří vyhledávají příběhy založené na skutečných událostech. Čtenáři společenských románů ocení psychologickou stránku knihy, která se autorce opravdu povedla. Kelly Rimmer se tématu zhostila na výbornou a jistě přiměje nejednoho čtenáře k tomu, aby si vyhledal více informací, které se vynucených adopcí týkaly.

Kelly Rimmerová