Co úpěnlivě střeží hrdinové povídkové sbírky?

Recenze Sabina Novotná | 22. listopadu 2020

Další povídková sbírka z nakladatelství Listen. Zvučná jména jako Mornštajnová, Dvořáková, Bellová nebo Šabach, jehož povídka vyšla posmrtně.

Tajemství, něco, co nechceme přiznat žádné živé duši. Někteří si svá tajemství berou do hrobu, jiní to nevydrží a svěří se, což může být dobře, ale leckdy naopak zle. Tajemství hrdinů z této sbírky jsou různorodá.

Pokud nejste velký fanoušek povídek, nebo si k povídkám hledáte teprve cestu, zkuste se začíst do sbírky z edice Česká povídka, jež čítá už pěkných pár svazků v řadě. Soukromá tajemství je soubor osmi povídek od osmi různých autorů, kteří dostali stejné zadání, a každý se s ním popasoval zcela jinak. Unikátem celé sbírky je rozhodně povídka zemřelého Petra Šabacha, kterou otiskli na základě souhlasu jeho manželky.

Edice obsahuje zatím pět kousků a v knihovně jim to vedle sebe opravdu sluší. Sbírka není nijak tlustá, naopak je spíše menšího formátu s jednoduchými ilustracemi. Každá povídka je uvedena citátem, který by ve vás měl vzbudit zvědavost. Povídky jsou dobře čtivé a nikterak dlouhé, přesto dokážou v čtenáři vzbudit emoce. Pozitivním aspektem sbírky je i nízká cena, u které rozhodně neplatí, že za málo peněz málo muziky.

Pohádky Aleny Mornštajnové jsou velmi rodinnou záležitostí, kdy se mladá matka stydí za špatného manžela a matce naopak tvrdí, jak dokonalého muže má. Tento domek vystavěný na iluzi má fatální následky. Právě tato povídka je bezesporu jednou z nejlepších z celé sbírky.

Milada od Ani Geislerové  je velmi temná a závěrem trošku i děsivá oproti ostatním. Pavla Koucká přispěla povídkou Co by děti neměly vědět, čímž poukazuje na to, jakou sílu mají vyřčená slova, která navíc nelze vrátit zpět.  Petra Dvořáková nikdy nezklame a její povídka Umaúúú také zcela vybočuje z toho, co jsem od ní doposud četla, za to příjemně pobaví a rozesměje.

Celkově je sbírka velmi povedená a přístupná i pro čtenáře, kteří s formátek povídek teprve začínají. Najdete zde mnoho zajímavých námětů i myšlenek, které člověka donutí se zamyslet, což beru u knihy vždy jak velký klad. V kombinaci s nízkou cenou a minimalistickým příjemným zpracováním musím udělit sbírce jednoznačně palec nahoru.

Sabina Novotná

Mornštajnová Alena, Šabach Petr, Geislerová Aňa, Bellová Bianca, Rudiš Jaroslav, Dvořáková Petra...
199 Kč