Oldřiška zpět na scéně! A ticho to rozhodně nebude…

Recenze Linda Petříková | 12. října 2020

Po více než dvou letech si s radostí můžeme přečíst Ticho, druhý díl série Oldřiška od české autorky Sáry Saudkové. A že je na co se těšit!

Sára Saudková je absolventkou Vysoké školy ekonomické v Praze, ovšem vítr ji zavanul do uměleckých řek. Nejenže je výbornou českou autorkou, je také skvělou fotografkou. V předchozích letech napsala například knihu Zpocená záda, která pojednává o krizi úspěšného muže středního věku nebo autobiografii Ta zrzavá.

V druhém díle knihy Déšť se opět setkáváme s hlavní hrdinkou Oldřiškou. Mimochodem, pokud ji neznáte, jedná se o českou policistku s mluvou dlaždiče, která nedrží jazyk za zuby, nemá žádné sexuální zábrany a ačkoliv se zdá, že má všechno na háku, ne vždy tomu tak je. Má ráda, když má všechny pracovní záležitosti v pořádku a pro vyřešení případu udělá cokoliv. COKOLIV. Ti z vás, kteří se s Oldřiškou již setkali, nebojte, nadále pokračuje ve svých zajetých kolejích.

Tentokrát si na ni a na její mordpartu osud přichystá nelehký případ, který je dlouho bez jakýchkoliv nápověd. Povede se jim ho vyřešit? Aby toho nebylo málo, kvůli nepříjemným okolnostem její parta dostane na starost další úkol, který není o moc snazší. A to už Oldřiška neví, kam dřív skočit. Pokud v prvním díle pršelo, tady padají trakaře.

Všechno to začne mrtvým Ukrajincem na kolejích. Vyšetřování není tak snadné a vše se komplikuje, jak jen to jde. Mrtvých přibývá a stopy vás zavádí tam, kde byste je nejméně čekali. Setkáte se se spoustou lidí, kterým nebudete věřit ani slovo. Jiným ovšem zase věřit budete, ale jestli děláte dobře, to se teprve uvidí. No a řekněte, co byste dělali, kdybyste se šli koupat a v bazénu našli intimní část těla vašeho pohřešovaného manžela?

Oldřiška není typická hlavní hrdinka, která dostane vše jen lusknutím prstu. Z ničeho si nedělá hlavu, je sama sebou, i když ne vždy se jí to vyplácí a ke spokojenosti jí stačí káva a cigáro. Je to zvláštní postava. Můžete mít pocit, že je trochu blázen, ale zároveň jí v průběhu děje chápete čím dál tím víc a je dost možné, že se v ní sami uvidíte. Obdivovala jsem její nadšenost pro věc a její odvahu protknutou s drzostí.

Ticho je kniha, ve které ticho rozhodně není. Ani trochu. Vůbec. Pro někoho to může být odpočinková kniha k vodě, pro někoho napínavý detektivní příběh a pro někoho kniha, o které nepřizná, že ji vůbec četl.

Dočítáme se o každodenních problémech života, které má každý z nás, ať už ty běžnější nebo ty, které bychom raději nikdy neměli. Tím je nám příběh bližší, i když chování postav třeba zrovna nechápeme.

Když jsem začínala číst, říkala jsem si, že tohle rozhodně není ten pravý šálek kávy pro každého. Teď po dočtení si naopak myslím, že pokud nějakým způsobem chcete vykročit ze své obvyklé čtecí zóny, tohle je ideální kniha. Bude vás překvapovat, občas se budete smát, někdy vám z toho všeho bude špatně, budete se bát, ale hlavně budete zvědaví, co se stane dál. Jazyk Sáry Saudkové rozhodně není spisovný, ale řekla bych, že jinak by to v tomto případě ani nešlo a k příběhu se naprosto hodí. Ačkoliv ne každému bude Oldřiška sympatická, dá se zaručit, že jí budete fandit a vše budete prožívat s ní. A to až do konce.

Pokud byste si chtěli přečíst zábavnou českou detektivku, nevadí vám časté sexuální vsuvky anebo jste jen zvědaví na hlavní hrdinku Oldřišku, Ticho od Sáry Saudkové doporučuji!

Linda Petříková (_knihomolka_s_drdolem)

Sára Saudková