Jeden z nás je na řadě: Simonův odkaz stále živě tepe a děsí!

Recenze Chensie Ips | 1. září 2020

Simonův odkaz stále živě tepe a děsí! Určitě znáte bestseller Jeden z nás lže, který v rámci young adult žánru mnohé překvapil a zaujal nejen jako napínavý thriller s detektivními prvky, ale také jako romance.

Čtenářky na příběh nedají dopustit, ať už kvůli skvělému ději, od kterého se nedalo odtrhnout, nebo od kurioznímu nečekanému závěru, jenž knihu pozvedl o level výš! Nyní u nakladatelství Yoli vyšlo pokračování, které je pro cílové čtenáře neméně lákavé a populární.

Jestli nečtete příběhy hned za sebou, může pro vás být začátek knihy trochu chaotický, jelikož americká spisovatelka Karen M. McManus s lehkostí navazuje na klidnější život hrdinů. Ten nastal samozřejmě až po závěrečném vyvrcholení, ale nyní už známá Bayviewská čtyřka žije své vlastní životy. Vy se však nesetkáváte pouze s nimi, ale do děje vstupují postavy, které jsou buďto zcela nové a nebo jste se s nimi setkaly ve vedlejších rolích v předchozím díle. Právě přehršel hrdinů hned v úvodu může být pro některé čtenáře trochu oříšek a je potřeba číst obezřetněji nebo zalistovat knihou Jeden z nás lže, abyste si vše připomněli. Nejvhodnější je opravdu číst romány hned za sebou, nebudete se ztrácet a vše vám bude dávat smysl, navíc zážitek bude samozřejmě komplexnější a mnohem působivější!

Zatímco v prvním díle Nate, Bronwyn, Cooper a Addy byli v popředí, nyní se stávají vedlejšími hrdiny a vy máte možnost sledovat, jak po tom marastu jejich životy pokračují dál. Addy si dala od školy pohov a pracuje v oblíbeném podniku, kde se noví hrdinové často scházejí. Cooper je nadaný sportovec, který nadále randí se svým přítelem a jeho kariéra stoupá vzhůru. Bronwyn studuje tři tisíce kilometrů daleko od rodného města, zatímco Nate studuje a u toho pracuje ve stavební firmě. Co se týče jejich vztahu, tak to rozhodně nemají snadné.

Maeve, Bronwyna sestra, je jednou z ústředních postav. Je stále svá, zábavná a zakoukaná do nového objevu. Sekunduje jí její nejlepší kamarád Knox, který má své trápení nejen ve škole, ale i doma s otcem. Své tajemství vám odhalí také Phoebe, Brandon, Sean a další, kteří vám přirostou k srdci. Jak už jednou autorka dokázala, její postavy jsou upřímné a působí reálným dojmem natolik, až máte pocit, že se s nimi můžete klidně někde potkat.

Jelikož se autorka stále šikovně zaměřuje na mezilidské vztahy a líčí přátelství i lásky tak živě, až máte pocit, že se vás přímo dotýkají, přijdete si rozhodně na své. Emoce jsou výrazné a to nejen v rámci milostných linií, kterých je dokonce hned několik. Některé jsou zmíněné méně, některé více, ale rozhodně nepostrádají ono kouzlo a atmosféru, takže si romantické dušičky přijdou na své a ti, kteří touží spíše po napětí a nebezpečí, nebudou naopak odrazeni.

Co se týče thrillerové zápletky s detektivním pátráním, tak ta je postavená na motivech Simonova odkazu. Tenhle kluk se zapsal hluboko do historie své střední školy a jeho jméno je tak trochu strašákem, protože jak víte, tak to nebyl žádný hodný chlapeček, ale člověk, který se nebál využít drbů. A právě ty teď prostřednictvím nové dramatické a nápadité hry vylézají na povrch a silně se dotýkají studentů. I když to lidé odmítají, stejně je v tom zvědavost a napětí, takže s očekáváním vyhlíží další oběť...

Příběh je opět napínavý a velmi chytlavý, ale zatímco Jeden z nás lže dokázalo položit i čtenáže, kteří už nebyli cílovkami, tak pokračování je bych řekla spíše pro milovníky young adult. Závěr už není natolik originální, i když rozhodně šokuje a zaskočí, ale náročnější čtenář, chce-li být detailista, najde pár věcí, které nejsou dovysvětlené nebo nejsou vhodně zobrazené.

Je naprosto jasné, že román Jeden z nás lže je nepřekonatelný s ohledem na epický závěr, a tak pokračování bohužel nedosahuje takové výše, ale stále je kvalitní, výrazné v rámci young adult a rozhodně neodolatelné. Čtenářky si určitě přijdou na své a nedají dopustit na celou dilogii, která je s ohledem na zpracování a námět rozhodně bezkonkurenční a patří tak v mnoha knihovničkách mezi top.

Co se týče úžasných knižních obálek, tak určitě oceníte jejich originální ztvárnění, styl, kterým se k sobě úžasně hodí a přímo odkaz na žánr young adult, takže nemůžete sáhnout vedle!

Karen M. McManusová