Červená, bílá a královsky modrá: LGBT hit letošního léta!

Recenze Chensie Ips | 1. září 2020

Americká spisovatelka Casey McQuiston debutovala v České republice u nakladatelství Yoli románem, který nepostrádá originální námět. Romance se totiž týká syna americké prezidentky a britského prince.

U nakladatelství Yoli už vyšlo množství čtivých a nezapomenutelných LGBT titulů. Vzpomeňme si například na Probuzení Simona Spiera, které bylo dokonce zfilmované. Becky Albertalli nezahálí a po Spierovi přišla na řadu jeho kamarádka Leah v titulu Holka mimo rytmus. Spolu s Adamem Silverou autorka sepsala také lgbt roztomilost s názvem Co když jsme to my. Z Yoli nesmíme opomenout ani českého spisovatele, píšící pod pseudonymem Theo Addair, jehož lgbt romány Muffin a čaj spolu s druhým dílem Koláčky a spiklenci jsou výtečným čtivem pro nenáročné i náročné čtenáře.

Pokud mám však tyto knihy posuzovat s románem Červená, bílá a královsky modrá, liší se především tím, že tento počin nespadá úplně do nevinných vod young adult a už je i na pomezí new adult. Je o něco pikantnější, i když nepostrádá lehkost a čtivost, takže spíše zaujme i starší čtenáře.

Yoli pro nás tedy vytvořilo velmi pěknou a kvalitní sbírku lgbt knih, z nichž Červená, bílá a královsky modrá určitě vybočuje prostředím, ve kterém se odehrává. Podíváme se totiž do prostor Bílého domu a královského paláce, necháme se opřádat luxusem a pohodlím, ale také povinnostmi a svázaností spoustou pravidel, protože americký syn prezidentky a princ z královské rodiny rozhodně nemohou žít tak, jak by si přáli... Mají povinnosti vůči své rodině a musí se podle toho chovat. Ti, kteří sní o tom, že by se v příštím životě narodili jako anglický princ, si to jistě brzy rozmyslí, protože to není žádná legrace.

Do příběhu vás v ich-formě zavádí Alex Claremont-Diaz, syn americké prezidentky, který má rozvedené rodiče a jeho nejbližšími přáteli je jeho sestra June a Nora, dcera víceprezidenta. Alex běžně randí s dívkami, studuje a má vysoké ambice, zamlouvá se mu být v politice a nejvíc ho zajímá lid, kterému by chtěl prostřednictvím svého postu pomoci. Nebojte, ačkoliv politika je součástí děje, nemusíte být nutně znalci a politologové, abyste se vyznali. I tak vás bude příběh bavit, protože se zajímá především o vznikající přátelství (a taky něco víc).

Alex britského prince Henryho vážně nemá v oblibě. Přijde mu nafoukaný, směšný a prostě jako z pohádky. Teprve, když ho více pozná a mezi těmi se začne cosi vytvářet, zjistí, že Henry je ve skutečnosti slušný a milý kluk, který má své koníčky jako běžný člověk a rozhodně je jiný, než jak mu ho formálně představili.

Tito dva se totiž na oko zpřátelit musí. Na začátku knihy vás Alex seznámí s Bílým domem, sám se sebou a hurá, brzy letíte do Londýna na královskou svatbu, kde se to všechno tak trochu zvrtne. Alex a Henry spadnou do dortu a média hovoří o rvačce a všechno zveličují a tak je na čase, aby si princátko a synáček prezidentky zahráli pořádně divadlo a ukázali, že jsou přátelé, i když vlastně nejsou... Jenže co když se společně sblíží víc, než by kdo čekal?

Očekáváte romanci, takže určitě nebudu spoilerovat, když řeknu, že tito dva si k sobě postupně cestu najdou. Nejdřív vás však čekají emoce, spousta zábavy a došťuchování, poznávání a přátelských rozhovorů, mailů či sms. Autorka se dokonce rozhodla pro sepsání intimních scén, které jsou založené především na něžnosti a emocích, takže vulgarit si užijete minimum a to jen, když Alex občas zakleje. Velmi vhodně sepsané romantické scény nikoho nepohorší a nic nezkazí, ale naopak pozvedávají příběh na úrovni pocitů.

Červená, bílá a královsky modrá je opravdu zábavné a velice roztomilé čtení z prostředí, do kterého běžně ani formou knih nenakouknete. Stojí za to si tuhle čtivou oddechovku přečíst, protože vám nabídne nejen romanci, náhled na mediální scénu a politiku, ale také vám představí přátelství a těžkosti života, když jste obklopení mocí a povinnostmi. Určitě čtenářkám a čtenářům lgbt tuhle letní senzaci doporučuji všema deseti! :)